Sinds eergisteren, 1 oktober 2002, geldt in Europa een minimumopzegtermijn van twee jaar (één jaar bij herstructurering van het netwerk) voor autoconstructeurs ten opzichte van hun dealers. Precies daarom hebben enkele autobouwers (zoals Opel) besloten de contracten op te zeggen, met een opzegtermijn van één jaar. "Een wel zeer ruime interpretatie van het begrip reorganisatie," zucht ...

Sinds eergisteren, 1 oktober 2002, geldt in Europa een minimumopzegtermijn van twee jaar (één jaar bij herstructurering van het netwerk) voor autoconstructeurs ten opzichte van hun dealers. Precies daarom hebben enkele autobouwers (zoals Opel) besloten de contracten op te zeggen, met een opzegtermijn van één jaar. "Een wel zeer ruime interpretatie van het begrip reorganisatie," zucht Philippe Decrock, directeur van Federauto. Het opzeggen kan meestal op begrip rekenen bij dealers die tegelijk een intentiebrief meekrijgen om een nieuw contract te sluiten. Maar sommigen (onder meer bij Ford) vallen uit de boot. De belofte om dan "erkende herstel- en naverkoopdienst" te worden, is voor velen onvoldoende. Anderen spelen het nog subtieler. Zo gaven Fiat en Alfa Romeo hun dealers een kennisgeving mee dat hun contract sowieso na 30 september 2003 niet meer geldig is. Alleen als de dealers tegen dan aan de nieuwe normen voldoen, mogen ze misschien blijven. "Er is een flinke lacune tussen de opzegging voor 1 oktober en de datum waarop het nieuwe contract in werking treedt," merkt een goedgeplaatste waarnemer op. "Ik sluit niet uit dat een aantal dealers van merk zullen veranderen en nadien hun vroegere invoerder voor de rechter zullen slepen." Daarbij kunnen ze verwijzen naar de Belgische Concessiewet, die stelt dat er geen einde gemaakt kan worden aan de relatie tussen concessionaris en concessieverlener, tenzij er een "redelijke opzegtermijn" is. Een aantal rechters gaven al opzegtermijnen tot vier jaar, onder meer gebaseerd op de duur van de relatie. Daarnaast moeten er een goodwillvergoeding en een rist andere vergoedingen betaald worden. Nochtans is de opzegging door de autofabrikanten niet onlogisch, vindt advocaat Geert Bogaert van Bogaert & Vandemeulebroeke, een kantoor dat een aantal fabrikanten en invoerders adviseert: "Zij willen niet tegelijk twee regimes naast elkaar hebben. Indien er een te korte opzegtermijn werd gegeven, is er in de Belgische wet ook de mogelijkheid om een vervangende vergoeding te geven." L.H. [{ssquf}]