Het Nederlandse mediabedrijf Wegener heeft de internationale direct-marketingafdeling Wegener DM (gespecialiseerd in data-analyse en dataverwerking) verkocht aan het huidige management en durfkapitalist Greenfield Capital Partners. Wegener wilde af van de verlieslatende dm-poot en zich volledig concentreren op de Nederlandse krantenbusiness, die sterk onder druk staat. Wegener DM België is gegroeid uit het marketingdatabedrijf Sopres, dat eind vorige eeuw een internatio...

Het Nederlandse mediabedrijf Wegener heeft de internationale direct-marketingafdeling Wegener DM (gespecialiseerd in data-analyse en dataverwerking) verkocht aan het huidige management en durfkapitalist Greenfield Capital Partners. Wegener wilde af van de verlieslatende dm-poot en zich volledig concentreren op de Nederlandse krantenbusiness, die sterk onder druk staat. Wegener DM België is gegroeid uit het marketingdatabedrijf Sopres, dat eind vorige eeuw een internationale partner zocht. Wegener DM België en Frankrijk (beide van oorsprong Sopresorganisaties) draaiden goed, maar Engeland was verlieslatend. De Engelse activiteiten zitten niet in de managementbuy-out. Frankrijk, Nederland, België en de internationale unit wel. De naam is veranderd in WDM. WDM Belgium wordt geleid door Norbert Verkimpe (49), die bij Wegener DM België al CEO was. Het management heeft in het nieuwe bedrijf een belangrijke participatie. In tegenstelling tot Wegener DM, houdt WDM de internationale structuur licht. Verkimpe: "Wegener DM wilde een overkoepelende internationale aanpak en in elk land hetzelfde product bieden. Maar de klanten hebben een lokale aanpak. Daarom is de focus nu lokaal."Verkimpe studeerde in de jaren zeventig Informatica (Hogeschool Gent). Hij wilde elektronica studeren, maar een affiche voor de nieuwe richting informatica deed hem meteen van koers veranderen. Hij werkte voor Data-Saab en Prodata, waar hij informatica voor marketingtoepassingen ontdekte. Hij ontwikkelde er elektronische klantenkaarten. "Ik geloof sterk in een bindingsmiddel als klantenkaarten, maar men vroeg in die tijd pas de naam en adresgegevens van de klant als zijn traditionele kaart vol was. Ik stelde dat je dat bij het eerste bezoek van een klant moet doen. Zo kun je weten of iemand loyaal is en kun je bijsturen."Voor een Prodataproject kwam hij in 1996 in contact met Sopres. Dat project kwam niet van de grond, maar Verkimpe trad daarna wel in dienst van Sopres om Happy Days mee te starten. In 2003 werd hij er CEO. Wat is zo interessant aan data? "Consumentendata zijn als een moeras. Aan de oppervlakte ziet dat er rustig uit, maar daaronder beweegt het: mensen verhuizen, stichten gezinnen ... Daar kun je doelgroepen in segmenteren. En het is meetbaar."WAS: CEO van Wegener DM België. IS: partner in WDM en CEO van WDM België. VRIJE TIJD: tennis en golf.AvP