Eind september was een vat Brentolie nog meer dan 85 dollar waard, begin deze week nog slechts 60 dollar. Hoe komt dat?
...

Eind september was een vat Brentolie nog meer dan 85 dollar waard, begin deze week nog slechts 60 dollar. Hoe komt dat? JOHAN BRAEM. "De daling van de olieprijs is voor een groot stuk perceptie. De Amerikaanse voorraden zijn blijven stijgen. Bovendien valt de economische groei overal wat tegen - behalve in de Verenigde Staten - zodat de markten veronderstellen dat het olieverbruik trager zal groeien en er overschotten zullen ontstaan. En wie overschotten zegt, zegt prijsdalingen." Waar zit de perceptie precies? BRAEM. "Dat er overschotten aankomen, is eigenlijk realiteit. De perceptie is dat die overschotten langdurig zijn en een blijvende impact hebben. Daar ben ik het niet mee eens. De daling van de olieprijs is gewoon een tijdelijk fenomeen." Waarom? BRAEM. "De Arabische OPEC-landen zullen ingrijpen. Als de prijs te laag gaat, draaien zij de kraan dicht. Hun economie heeft een prijs van 70 à 75 dollar nodig om rond te komen. Met 10 miljoen vaten per dag controleert Saudi-Arabië ruim 10 procent van de markt. Als het een paar honderdduizenden of een miljoen vaten uit de markt haalt, is de daling van de olieprijs een kort leven beschoren. Het zou me niet verbazen mocht Saudi-Arabië ook de rest van de OPEC mee krijgen, en zelfs Rusland, dat geen lid is." Wat perceptie allemaal niet kan uitrichten. BRAEM. "Weet u, het wereldwijde olieverbruik blijft stijgen, tegen gemiddeld 1 à 2 procent per jaar. En die olieoverschotten mag je niet overdrijven. In de rest van de wereld stijgen de voorraden niet zoals in de Verenigde Staten. Als je dan een forse hoeveelheid vaten uit de markt haalt, keert de perceptie. De markt zal langdurige tekorten verwachten, zodat de olieprijs stijgt." Wat verwacht u van de OPEC-vergadering volgende week? BRAEM. "Saudi-Arabië zal, gesteund door een aantal andere OPEC-landen, zijn productie met 300.000 à 500.000 vaten per dag verminderen. Dat zal de overschotten minder dramatisch doen lijken dan vandaag, zodat de olieprijs weer kan stijgen. Ik vermoed tot rond 75 dollar, maar dat is geen exacte wetenschap." De olieprijs blijft krantenkoppen halen. Is onze economie dan nog altijd zo afhankelijk van olie? BRAEM. "We kunnen niet zonder, zeker op korte termijn. Het wereldwijde transport is goed voor 50 à 60 procent van het olieverbruik. Elektrische auto's zijn op dit moment een druppel in een oceaan van anderhalf miljard auto's. Ook de elektriciteitsproductie is nog lang niet groen of hernieuwbaar. Veel landen doen nog een beroep op gas of zelfs olie, om van vervuilende steenkool nog maar te zwijgen. De toepassingen van olie gaan veel breder dan mensen denken. Van de kookpan tot de smartphone, overal zitten chemische stoffen in op basis van olie." Zou u beleggers aandelen van oliebedrijven aanraden? BRAEM. "Tegen de koers van vandaag, zeker. Grote oliebedrijven als ExxonMobil, Chevron, Shell en Total zijn absoluut een investering waard."