In het kantoor van Danny Vandormael (49), CEO van Seris, verraadt niets zijn ongewone hobby. Op één voorwerp na: een foto van de bedrijfsleider, terwijl hij in volle crossuitrusting over een heuvel springt met zijn Yamaha. Hij haakt het fotokader trots van de muur. "Dat ben ik, ja. Mijn mensen kijken er niet meer van op dat ik met een terreinmotor rijd. Al ken ik weinig andere bedrijfsleiders die met een crossmotor rijden, moet ik zeggen. Een gewone moto, dat zie je veel, maar een crossmotor, dat is toch iets speciaal. Ik heb een enduromotor, waarmee je ook perfect op de weg kan. Ik ben al van kleins af begeesterd door motorsport. ...

In het kantoor van Danny Vandormael (49), CEO van Seris, verraadt niets zijn ongewone hobby. Op één voorwerp na: een foto van de bedrijfsleider, terwijl hij in volle crossuitrusting over een heuvel springt met zijn Yamaha. Hij haakt het fotokader trots van de muur. "Dat ben ik, ja. Mijn mensen kijken er niet meer van op dat ik met een terreinmotor rijd. Al ken ik weinig andere bedrijfsleiders die met een crossmotor rijden, moet ik zeggen. Een gewone moto, dat zie je veel, maar een crossmotor, dat is toch iets speciaal. Ik heb een enduromotor, waarmee je ook perfect op de weg kan. Ik ben al van kleins af begeesterd door motorsport. Het was de tijd van de motorcrossers Roger De Coster en Jaak Van Veldhoven. Af en toe ging ik als kleine uk kijken naar wedstrijden. In Borgloon, in mijn geboortestreek, had je toen nog grand prixs. Ik heb nooit de ambitie gehad er iets professioneel mee te doen, maar ik ben er wel redelijk gepassioneerd mee bezig." Vandormael houdt niet alleen van cross, maar van sport in het algemeen. Toen hij jonger was, speelde hij volleybal in tweede nationale, maar motorcross, dat blijft iets speciaal. "Ja, want ik kan er me in uitleven. Als je twee uur crosst, ben je met niets anders bezig. Het is niet zoals cruisen op de baan met een Harley-Davidson, waar je rustig van alles door je hoofd kan laten malen en de omgeving in je opnemen. Op een crossmoto gaat er niets door je hoofd, behalve de volgende bocht. Op een circuit verandert het parcours ronde na ronde. Zeker op de zanderige ondergrond in Limburg, waar ik meestal rijd. Je moet voortdurend alert zijn en je motor onder controle zien te houden. Mensen vragen me wel eens waarom ik niet gewoon golf, maar dat is natuurlijk een totaal andere sport. Ik ga ook golfen, maar ik blijf crossen zolang de goesting er is." Omdat motorcrossen fysiek geen lachertje is, gaat de CEO van Seris ook twee keer per week fitnessen en tussendoor lopen. Hij is conditioneel helemaal in orde. "Ik geloof dat je beter tegen stress bestand bent als je een goede conditie hebt. Voor een manager is dat belangrijk. Ik probeer het belang van fitheid ook aan mijn medewerkers over te brengen. Ik zet ze aan om thuis actief iets te doen." Een motor onder controle houden op een grillig parcours, het vergt fysiek veel van een mens, aldus Vandormael. "Je staat vaak recht op je motor. Je lichaam vangt alle oneffenheden op, vooral in de heupen en de knieën. Je zit constant gespannen. Bij het begin van het crossseizoen heb ik altijd opgepompte armen, van het stuur in de juiste groef te brengen. Deze sport vergt souplesse, maar ook kracht. Het eerste halfuur kost motorcrossen je niet zoveel moeite, maar als je moe bent, dan maak je kleine fouten. En met het ouder worden, vergroot de kans op blessures. Ik heb de jongste jaren een gekneusde rib en een gebroken pols gehad, maar ik kon gelukkig nog blijven werken. Daar ben ik toch beducht voor: ik ben me bewust van mijn verantwoordelijkheid als bedrijfsleider. Ik zou niet willen dat ik van het werk moet wegblijven omdat ik roekeloos ben geweest. Al is de kans klein: ik ben voorzichtig. De tijd dat ik hoog en ver wou springen, ligt achter mij." Door Dominique Soenens