‘De creativiteit moet altijd bovendrijven’

In de wereld van de creatieve bloemisten neemt Daniël Ost met zijn uitzonderlijke creaties een vooraanstaande plek in. Op zijn 67ste heeft hij de fakkel van het dagelijkse beleid vorig jaar doorgegeven aan zijn dochter Nele Ost en haar man Yann Callaert. Daniel Ost is niet zomaar een keten van bloemenzaken. Het bedrijf is internationaal actief.

Hoe verliep de aflossing van de wacht?

YANN CALLAERT. “Het is een logisch en organisch proces geweest. Het lijkt me normaal dat er in een familiebedrijf wordt nagedacht als de tweede generatie zich aandient. Daniël had het daar niet moeilijk mee. Hij kan zich nu meer richten op wat hij het liefste doet en het beste kan: creatief zijn. We vragen hem uiteraard nog vaak om creatief advies.”

Hebt u nieuwe accenten gelegd?

CALLAERT. “Ook al blijven we een echt Belgisch bloemenhuis, toch leggen we meer de focus op het internationale. In Saudi-Arabië en in Jordanië hebben we al winkels geopend. Dubai is een mogelijkheid. Daniël was tevreden met een vertegenwoordiging in Vlaanderen en Brussel, al had hij wel een persoonlijke voorkeur voor Japan.”

Vanwaar de belangstelling voor het Midden-Oosten?

CALLAERT. “Laten we daar niet flauw over doen: er is koopkracht en kapitaal. Maar het gaat om meer. In die landen heerst veelal een cultuur van blingbling, en bestaat er gelijktijdig een grote interesse voor de sobere elegantie van de Europese cultuur. Wij vullen die behoefte in en prijzen ons gelukkig dat we ter plaatse de juiste partners wisten te vinden.”

Hoe is het om een bedrijf te leiden samen met uw echtgenote, Nele Ost, die creatief directeur is?

CALLAERT. “We lopen elkaar operationeel niet voor de voeten. Nele heeft van haar vader het creatieve en het artistieke geërfd, ik leg me toe op het zakelijke en het commerciële. Maar we overleggen ook over operationele zaken of over de strategie. We proberen wel thuis niet voortdurend met de zaak bezig te zijn. We waken erover ook een privéleven te hebben.

“Voor de zaken laten we ons bijstaan door de raad van bestuur en leggen we op geregelde tijdstippen ons oor te luisteren bij bevriende ondernemers uit de regio.”

Waarvan droomt u op de langere termijn?

CALLAERT. “In 2020 hebben we een businessplan voor 2030 uitgeschreven. Daarin staan twee belangrijke pijlers. Ten eerste: de creativiteit moet altijd bovendrijven. Ten tweede: we willen ons internationaal profileren met eigen winkels in hotspots zoals Londen, Parijs en New York. Mochten we tegen 2030 tien winkels over de hele wereld hebben, zou dat een mooie verwezenlijking zijn.”

Kan dat met eigen middelen?

CALLAERT. “Voorlopig wel. We groeien dan traag maar zeker, maar daar is niets mis mee. Op termijn sluiten we de ogen niet voor een derde financier, mits we voor 50 plus 1 kunnen tekenen.”

Dreigt de ambachtelijke kunst van het bloemschikken verloren te gaan op termijn wegens een gebrek aan opleiding?

CALLAERT. “Dat is een gevaar. Daarom hebben we in 2020 de Daniel Ost Academy opgericht.”

Yann Calaert

Is: CEO Daniel Ost Group

Vrije tijd: lid van de Ronde Tafel, ereconsul van Ecuador en mountainbiken

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content