Antwerpen en Charleroi
...

Antwerpen en CharleroiIn Antwerpen mikt VLM Airlines op de doelgerichte nichemarkt van zakenreizigers. De nichecarrier biedt luxe, maar vooral veel frequenties naar luchthavens vlakbij zakencentra. De succesvolle bestemming London City is daarvan het meest markante voorbeeld. VLM Airlines mikt daarbij vooral op een continue rentabiliteit. Plannen voor een samenwerking met DAT belandden al bij voorbaat op de vuilnisbelt. Want topman Jaap Rosen Jacobson wil zijn bedrijf niet offeren aan een onzeker avontuur met de opvolger van Sabena. Diametraal daartegenover staat de ontwikkeling in Charleroi. Luchthavenuitbater BSCA koestert grootse verwachtingen. De Waalse overheid pompt tot 2004 91 miljoen euro in Brussels South. In een nieuw passagiersgebouw, een langere startbaan (voor intercontinentale vluchten) én een station voor 2,5 tot drie miljoen passagiers. Maar BSCA sloot vooral een vijftien jaar durende commerciële overeenkomst met de Ierse low cost carrierRyanair. Volgens kwatongen levert dat de Ieren een verdoken subsidie op van 12,4 miljoen euro per jaar. De zuinige Ier is blij met dat manna van de overheid, en opende eind april in Charleroi zijn eerste hub op het Europese vasteland. In zijn eerste werkjaar mikt Ryanair op een miljoen passagiers. Die worden volgens Robert Tasiaux, luchtvaartconsulent bij AT Kearney, geenszins gedraineerd vanuit Zaventem. Low cost carriers hebben een eigen nichepubliek dat alleen het vliegtuig neemt als dat goedkoop is. De uitbaters van autocars voelen de hete adem van de goedkope Ieren in de nek, want Jan Modaal krijgt plots uitzicht op een vliegensvlug weekendje Carcassonne. Brussel-NationaalGeraakt Zaventem gesandwicht tussen Antwerpen en Charleroi? Neen, maar het faillissement van Sabena veroorzaakt wél een catharsis. Want Brussel-Nationaal zal eindelijk komaf maken met zijn roekeloze overcapaciteit en expansiedrang. Is het toeval dat Qualiflyer, de alliantie rond Swissair, de figuur van Icarus in het vaandel droeg? Het zetelaanbod van Sabena steeg tussen 1992 en 1999 met 185%, berekende het Britse studiebureau BAE Systems in opdracht van de Europese Commissie. Vergelijk: de échte Europese reuzen _ Air France, British Airways en Lufthansa _ hielden het bij een klim met 45%. Sinds de aanslagen van 11 september is die overcapaciteit totaal uit den boze, want de marktbezetting in Europa daalde gemiddeld met 11%, berekende de Association of European Airlines. Hoog tijd dus voor realistischer prognoses. En dan heeft Zaventem wel degelijk een markt, en dus een toekomst. Dat moet niet noodzakelijk via DAT gebeuren. Niemand minder dan ex-premier Jean-Luc Dehaene ( CD&V) benadrukt al maanden dat Zaventem vooral bestemmingen moet uitbouwen. Een opdracht die de luchthavenautoriteiten Biac met brio vervulden, want nauwelijks een maand na het heengaan van de flag carrier waren amper tien van de 70 Europese bestemmingen die Sabena verzorgde niet ingevuld. Drie tendensenHet snelle opveren van de Brusselse markt bevestigt drie essentiële tendensen:Wolfgang RieplDe auteur is redacteur bij Trends.[2002]De Waalse overheid pompt tot 2004 91 miljoen euro in Brussels South.[2002]In 2002 zal Brussel-Nationaal eindelijk komaf maken met zijn roekeloze overcapaciteit en expansiedrang.