3 vragen aan Chris Peeters

U nam de controle bij uw Duitse dochter 50Hertz. Kijkt u uit naar verdere buitenlandse expansie?
...

U nam de controle bij uw Duitse dochter 50Hertz. Kijkt u uit naar verdere buitenlandse expansie? CHRIS PEETERS. "Er is een enorme vraag naar kennis om hoogspanningslijnen, interconnectoren en offshore-verbindingen te bouwen. Die ervaring hebben wij. Er lopen gesprekken over dossiers. We sluiten samenwerkingen niet uit. Een overname zoals 50Hertz zit niet in de pijplijn. Zulke kansen zijn zeldzaam. We streven ook naar controlebelangen." Elia durft zich in het maatschappelijk debat te plaatsen. Is dat de rol van een beursgenoteerd bedrijf?PEETERS. "Ik vind van wel. Als je enige maatschappelijke rol het verhogen van je winstmarge is, dan mis je wat bedrijven moeten betekenen voor de samenleving. Als onderneming en als mens moet je een notie van een wereldverbeteraar hebben: je draagt bij aan de oplossing van een probleem, en wat je achterlaat, moet beter zijn dan wat je kreeg. Wij werken aan een energiesysteem dat betrouwbaarder, goedkoper en duurzamer moet zijn." Volgend jaar wordt Nemo opgeleverd, de verbinding met het VK. In 2020 Allegro, richting Duitsland. Hoe lang blijft u het investeringsritme volhouden? PEETERS. "Zeker nog de komende tien tot vijftien jaar. Er komen meer offshore-windparken bij, en we versterken het bestaande net. Al is het niet onze bedoeling zo veel mogelijk infrastructuur te bouwen, wel om de energietransitie maximaal te ondersteunen. Innovatie is essentieel. We bereiden ons nu al voor op de digitalisering. Die zal de consument in het centrum van het energiesysteem plaatsen. Via intelligente systemen achter de slimme meter zal de klant diensten aangeboden krijgen die hetzelfde comfort bieden tegen een betere prijs. Een zeer complex systeem, waarvan wij de facilitator willen zijn."