We willen niet te nostalgisch klinken, maar de Belgische particuliere beleggers met al wat jaren op de teller hebben wellicht ook heimwee naar de wet-Cooreman-De Clercq. Die was in 1982 het geesteskind van de senatoren Etienne Cooreman (CVP, tegenwoordig CD&V) en wijlen Willy De Clercq (PVV, tegenwoordig Open Vld). Belgische bedrijven konden toen moeilijk geld lenen. Daarom werden Belgische aandelen bij de brede Belgische bevolking gepromoot. Uiteraard niet door een meerwaardebelasting op aandelen in te voeren, maar juist door beleggen in aandelen fiscaal voordelig te maken. Particuliere beleggers mochten hun ...

We willen niet te nostalgisch klinken, maar de Belgische particuliere beleggers met al wat jaren op de teller hebben wellicht ook heimwee naar de wet-Cooreman-De Clercq. Die was in 1982 het geesteskind van de senatoren Etienne Cooreman (CVP, tegenwoordig CD&V) en wijlen Willy De Clercq (PVV, tegenwoordig Open Vld). Belgische bedrijven konden toen moeilijk geld lenen. Daarom werden Belgische aandelen bij de brede Belgische bevolking gepromoot. Uiteraard niet door een meerwaardebelasting op aandelen in te voeren, maar juist door beleggen in aandelen fiscaal voordelig te maken. Particuliere beleggers mochten hun aandelenbeleggingen aftrekken in de personenbelasting. Het werd een succes dat alle verwachtingen overtrof. Iedereen gelukkig: de (nieuwe) aandelenbeleggers, de ondernemingen en de schatkist. De aandelenwet werd dan ook opgevolgd door een wet die het pensioensparen regelde. Dat 'momentum' voor aandelen is intussen voorbij. De bankencrisis hakte bijzonder hard in op de aandelenbelegger, die gigantische verliezen leed op zijn bankaandelen. Sindsdien zijn de particuliere beleggers, ondanks de historisch lage rente, nooit massaal teruggekeerd naar de beurs. De jongste jaren doet een aantal politici zijn uiterste best om dat zo te houden, door na rokers en drinkers nu ook aandeelhouders te beschouwen als usual suspects voor nieuwe belastingverhogingen. De verhoging van de roerende voorheffing van 27 naar 30 procent is goed voor 385 miljoen euro extra inkomsten en levert zo veruit de grootste bijdrage van de nieuwe belastingverhogingen. Particuliere beleggers zijn plots 'rijke speculanten', die aangepakt mogen/moeten worden. Logisch dat de roep om een nieuwe wet-Cooreman-De Clercq almaar luider klinkt. Want de regering schrijft in haar begroting voor 2017 in dat de aanpassing van de beurstaksen, maar vooral het afschaffen van de speculatietaks 77 miljoen euro zal opbrengen volgend jaar... Niet een meerwaardebelasting, maar de comeback van de wet-Cooreman-De Clercq zal de schatkist doen rinkelen. Er zijn overigens voldoende redenen om de komende twaalf maanden vo-latiele Europese aandelenmarkten te verwachten. Zo is in Italië een regeringscrisis niet uitgesloten. Premier Matteo Renzi heeft zijn lot verbonden aan een referendum over voor hem cruciale hervormingen, dat gehouden wordt op zondag 4 december. Maar u kent intussen ook de risico's van Europese kiezers en referenda. Doorgaans is men tegen het voorstel, zonder goed te weten waarover het eigenlijk gaat. Een nog belangrijker stembusgang vindt volgend jaar plaats. Op 7 mei kiezen de Fransen een nieuwe president. Wie dat wordt, is nog een groot vraagteken, maar Marine Le Pen van het extreemrechtse Front National ligt voorop in de peilingen. Een enige Europese zekerheid was tot voor kort de Duitse Bondskanselier Angela Merkel. Maar bij de jongste deelstaatverkiezingen kreeg haar partij rake klappen, zodat het zelfs nog niet zeker is dat Merkel volgend jaar in september een gooi doet naar een vierde ambtstermijn. WE VERWACHTEN DE KOMENDE TWAALF MAANDEN VOLATIELE AANDELENMARKTEN.