Olivier Trop (42) is bij communicatiegroep Duval Guillaume in dienst getreden als hoofd van de pr-afdeling. Pr zat nog niet in het aanbod van Duval Guillaume. Trop was tot voor kort group communication manager bij Reynaers Aluminium (dat onder meer aluminium profielen voor deuren en ramen produceert), een baan waar hij in 2003 begon. Tot dan toe was hij vooral actief geweest bij pr-bureaus."
...

Olivier Trop (42) is bij communicatiegroep Duval Guillaume in dienst getreden als hoofd van de pr-afdeling. Pr zat nog niet in het aanbod van Duval Guillaume. Trop was tot voor kort group communication manager bij Reynaers Aluminium (dat onder meer aluminium profielen voor deuren en ramen produceert), een baan waar hij in 2003 begon. Tot dan toe was hij vooral actief geweest bij pr-bureaus." Wat trok hem aan in het aanbod van Duval Guillaume? "Duval Guillaume is op tien jaar tijd een grote naam geworden in de communicatiewereld, eerste above the line (mediareclame) en daarna ook in onlinecommunicatie, brand activation en corporate communication", zegt Trop. Maar het luikje public relations ontbrak. Met de komst van Trop is de cirkel in het geïntegreerde communicatieaanbod van Duval Guillaume rond. "Vorig jaar begon men al aan pr-opdrachten voor bestaande klanten. Ik ben in gesprek geraakt met Laurent Lejeune, de baas van DG/Corporate en met Jeroen De Wit. Iedereen heeft het al jaren over geïntegreerde communicatie, maar pr blijft dikwijls bij gespecialiseerde bedrijven. Klanten hebben echter nood aan een overkoepelende visie. De uitdaging is om met Duval Guillaume ook op pr-vlak iets te gaan betekenen dankzij een niet-traditionele aanpak." Trop wijst verder op de onlinekennis binnen Duval Guillaume via de e-afdeling. "Bij Duval Guillaume zijn er mensen die al langer met blogs bezig zijn en dat maakt dat je met kennis van zaken bedrijven kunt adviseren." Olivier Trop studeerde communicatiewetenschappen in Gent en volgde daarna in het kader van een Erasmusproject nog een half jaar cursus in Barcelona. Zijn plan was aanvankelijk om journalist te worden. Hij had een droombeeld van de journalist als avonturier. Voor en na zijn legerdienst deed hij een aantal stages en trad vervolgens in dienst van Belga. Dat was in die periode (het begin van de jaren negentig) niet direct de meest avontuurlijke omgeving voor een jonge journalist. In 1991 kwam hij in contact met het pr-bureau Belgium Contact. Er was nog een link met de media en de journalistiek. "Belgium Contact was vooral een Franstalig bureau en ik had het geluk dat ik tweetalig was. Ik kreeg de kans om op grote accounts te werken en na twee maanden was ik accountverantwoordelijke. Ik had contacten met marketeers en de top van bedrijven. Dat was als jonge man toen heel verrijkend en stimulerend", vertelt hij. Trop trad daarna in dienst van Ine Marien & Partners. Toen dat bureau fusioneerde met Interel, ging hij mee. In 2003 stapte hij over naar de klantzijde, bij Reynaers Aluminium. Olivier Trop WAS: group communication manager bij Reynaers Aluminium IS: hoofd PR Duval Guillaume VRIJE TIJD: koken voor familie en vrienden, fietsen, reizenAVP