Dalende Europese markt

De definitieve cijfers voor 2012 waren bij het ter perse gaan nog niet bekend, maar wel al duidelijk was dat de champagne kreunt onder de crisis. De eerste elf maanden van 2012 was de verkoop wereldwijd met bijna 4 procent gedaald. Vooral in Europa verloren de bubbels terrein: in de eerste helft van 2012 kromp de verkoop in Engeland met 7,2 procent en in Duitsland met 16,2 procent. De eindejaarsfeesten zullen die cijfers wat opkrikken, maar de trend is onmiskenbaar dalend.
...

De definitieve cijfers voor 2012 waren bij het ter perse gaan nog niet bekend, maar wel al duidelijk was dat de champagne kreunt onder de crisis. De eerste elf maanden van 2012 was de verkoop wereldwijd met bijna 4 procent gedaald. Vooral in Europa verloren de bubbels terrein: in de eerste helft van 2012 kromp de verkoop in Engeland met 7,2 procent en in Duitsland met 16,2 procent. De eindejaarsfeesten zullen die cijfers wat opkrikken, maar de trend is onmiskenbaar dalend. Het zal niemand verbazen dat onze zuiderburen nog altijd de grootste champagnedrinkers zijn. Frankrijk blijft goed voor ruim 52 procent van de wereldwijde consumptie, ook al daalde de verkoop (in aantal flessen) tussen januari en november 2012 met ruim 5,2 procent. Gelukkig voor de champagneproducenten vormen de overzeese landen een tegenwicht tegen de belabberde Europese resultaten. Landen als de Verenigde Staten, Japan, Rusland en China laten een positieve groei in aantal ingevoerde flessen optekenen. Heel wat producenten stellen hun hoop in de Chinese markt. Met nauwelijks 11,3 miljoen flessen is die nu nog bescheiden, maar dat cijfer zou snel moeten verdubbelen. Vooral de grote huizen profiteren daarvan, want in die verre landen zijn de consumenten vooral geïnteresseerd in bekende merken. De champagnewereld ontsnapt niet aan de biotrend. Een aantal wijnbouwers heeft zich op die markt gestort. In de Champagne gaat het echter maar om 0,8 procent van de bedrijven en iets meer dan 1 procent van de wijngaarden. Een verwaarloosbaar cijfer, maar het gaat in stijgende lijn. Volgens het Belgische informatiecentrum van de Franse organisatie Comité interprofessionnel du vin de Champagne (CIVC) voerde ons land in 2011 9,5 miljoen flessen champagne in. Dat lijkt stabiel te blijven in 2012. Daarmee is België de vierde grootste afzetmarkt buiten Frankrijk, na het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Duitsland, maar voor Japan. De Belgische gezinnen verbruiken elk jaar 1 tot 2 procent meer champagne, weet Marc Mondus, senior consultant bij de marktonderzoeker GfK. Zijn verklaring: "Vooral in Vlaanderen gaan de consumenten op zoek naar betere kwaliteit. Eerst leerden ze cava drinken, en nu doen ze de stap naar champagne." Daarbij worden ze geholpen door supermarktketens die de ene promotie na de andere voeren, zoals Delhaize. Volgens het CIVC is 90 procent van de champagne die in België wordt geschonken brut non-millésimé. Daarna komen demi-sec (3,9 %) en rosé (3,9 %). CHRISTOPHE CHARLOT