Uit alle cijfers springt één trend duidelijk in het oog: de opmars van de lichte bestelwagens. Die wordt mee ondersteund door de explosieve groei van onlinehandel. Dat zorgt niet alleen voor extra drukte op de wegen, het knaagt ook aan de leefbaarheid van de steden. Onlinekopers verwachten hun goederen de volgend...

Uit alle cijfers springt één trend duidelijk in het oog: de opmars van de lichte bestelwagens. Die wordt mee ondersteund door de explosieve groei van onlinehandel. Dat zorgt niet alleen voor extra drukte op de wegen, het knaagt ook aan de leefbaarheid van de steden. Onlinekopers verwachten hun goederen de volgende dag al, en in steden soms zelfs dezelfde dag. Tussen 2005 en 2015 steeg het aandeel van die lichte bedrijfsvoertuigen in het aantal afgelegde kilometers van 58 naar 67 procent. "De kilometerheffing zal dat fenomeen nog versterken", waarschuwt Isabelle De Maegt van Febetra. "Die lichte bedrijfsvoertuigen ontsnappen aan veel regels: ze hebben geen transportvergunning nodig, hoeven geen rij- en rusttijden te respecteren en vallen niet onder de kilometerheffing." Joost Kaesemans van Febiac is daar niet zeker van. "Wegen de kosten van de kilometerheffing op tegen de extra loonkosten van een bijkomende chauffeur, als je een vrachtwagen vervangt door twee bestelwagens? De bestelwagen wordt wel ingezet als een flexibel werkpaard voor leveringen aan de 5 miljoen thuis- en 1 miljoen bedrijfsadressen in dit land. En anderzijds: wie van thuis uit winkelt, rijdt er niet zelf naar toe." "Dat is de camionettisering van ons vervoer", grijnst professor-ondernemer Alex Van Breedam. "Al vind ik dat overheden en ook stadsbesturen een rol te spelen hebben in het beteugelen van die aangroei en het garanderen van de leefbaarheid. Bijvoorbeeld door stedelijke distributiecentra in het leven te roepen, zoals in bijvoorbeeld Monaco en La Rochelle al gebeurt."