"De beheersfouten uit het verleden mogen toekomstige investeringen niet in gevaar brengen." Met een welgemikte sneer naar voormalig NMBS-topman Etienne Schouppe ( CD&V) bezwoer federaal minister van Mobiliteit Isabelle Durant ( Ecolo) diens opvolger Karel Vinck tijdens het Kamerdebat vorige week om niet te raken aan het Gewestelijk ...

"De beheersfouten uit het verleden mogen toekomstige investeringen niet in gevaar brengen." Met een welgemikte sneer naar voormalig NMBS-topman Etienne Schouppe ( CD&V) bezwoer federaal minister van Mobiliteit Isabelle Durant ( Ecolo) diens opvolger Karel Vinck tijdens het Kamerdebat vorige week om niet te raken aan het Gewestelijk Expressnet rond Brussel ( GEN). Dat er amper bouwvergunningen zijn voor het GEN is een detail. Dat er nog steeds geen overeenstemming is tussen de negen betrokken partijen over bijvoorbeeld de financiering zal Durant een zorg wezen. Over de Antwerpse spoorinvesteringen repte Durant evenmin. Op het kabinet van de groene politica lijkt niemand zich te (willen) realiseren tot wat voor verkeerschaos de ingebruikname van het Deurganckdok op de Antwerpse Linkeroever zal leiden. Vrouwe Durant heeft nu eenmaal geen stemmen te winnen in Vlaanderen.Wat je zegt, ben je zelf, luidt het kindergezegde. De kans dat Durant de boemerang naar het hoofd van Schouppe na deze legislatuur zelf in het gezicht krijgt, is groot. Want "in deze regering is het mobiliteitsdebat nooit ten gronde gevoerd". Aldus Durants collega, minister Rik Daems ( VLD), afgelopen weekend in De Morgen. Wat verlangt de overheid van de NMBS? Voor een antwoord op deze essentiële vraag heeft het Schaarbeekse Ecolo-zwaargewicht wellicht nog vier jaar extra nodig - en dan nog. Schouppe is buitengewerkt. De vakbonden zijn uit de raad van bestuur gezet. Maar of de Belgische spoormaatschappij een vervoerder van passagiers is, of via een stevig uitgebouwde goederenpoot ook een verankeringspunt voor de logistieke stromen die door onze Vlaamse havens passeren, we weten het niet.Heeft Durant helemaal ongelijk? De aan het megalomane grenzende aankoopdrift van Schouppe (vooral bij dochter IFB) werd niet ingeperkt door de vorige raad van bestuur van de NMBS. En de CD&V'ers die nu paars-groen verwijten dat de schuld van de spoormaatschappij explodeert, blazen best niet te hoog van de toren. Het HST-Fin-mechanisme, dat voor een flink stuk aan de basis ligt van de schuldaangroei, is ontworpen door het triumviraat Michel Daerden ( PS) , Jean-Luc Dehaene ( CD&V) en Etienne Schouppe. Van veel visie op mobiliteit mag je de christen-democratie dus evenmin beschuldigen. Luc Huysmans [{ssquf}]