In haar grote levensboek heeft Gudrun Vandoorne (33) twee data met uitroepteken genoteerd. 1 oktober 2007 en 9 februari 2010. Ze hebben allebei met het ondernemerschap te maken. Bijna drie jaar geleden besloot de West-Vlaamse blondine om te kappen met haar rustig kabbelende leventje in de gezondheidssector en te kiezen voor het risicovolle 'entrepreneurship'.
...

In haar grote levensboek heeft Gudrun Vandoorne (33) twee data met uitroepteken genoteerd. 1 oktober 2007 en 9 februari 2010. Ze hebben allebei met het ondernemerschap te maken. Bijna drie jaar geleden besloot de West-Vlaamse blondine om te kappen met haar rustig kabbelende leventje in de gezondheidssector en te kiezen voor het risicovolle 'entrepreneurship'. Ze nam toen een kleine artisanale brouwerij 't Gaverhopke over van de pensioengerechtigde stichter Erik Ameye die zijn zaak te koop aanbood. Het werd voor Vandoorne een stap in het onbekende die ze zich bepaald niet zal beklagen, want vorige week werd de 'dolle brouwster' gekozen tot de nieuwe onderneemster van het jaar. Een eretitel die ze naar eigen zeggen vooral te danken heeft aan haar 'unique selling proposition'. "Ik denk dat de jury gevallen is voor mijn uitzonderlijke status: een vrouw die bier brouwt, is immers niet vanzelfsprekend," zegt ze zelf. Er zijn weinig sectoren die zo 'mangebonden' zijn als de brouwerijsector. Maar de vrouwelijke manager voelt er zich als een vis in het water. Meer zelfs, ze doet alles zelf: bottelen, brouwen, promoten, prospecteren, leveren en verpakken. Een dame die van wanten weet, maar ze voelt zich perfect gelukkig. "Ik zou nooit meer mijn leventje van vroeger terug willen", zegt ze rechttoe rechtaan. "Ik voel me ondernemer in hart en ziel. Het vooruit willen gaan, de inzet van elke dag, het dromen van meer, het geeft me telkens opnieuw een opstoot van adrenaline." Het ontbreekt Vandoorne, die ook moeder is van drie jonge kinderen, niet aan gezonde ambitie. Deze zomer zal ze het diploma van 'meester-brouwer' in de wacht slepen in Gent. Vandaag brengt haar brouwerij al acht verschillende bieren op de markt, en dat zijn er al twee meer dan op de dag van de overname. De twee nieuwkomers dragen frivole namen zoals 'Blondine' en 'Tkoerseklakske'. Voor de verkoop in België gaat ze helemaal zelf de boer op en zoekt ze afnemers in de horeca of bij drankcentrales. Maar er is ook al belangstelling uit het buitenland. In de VS en Japan wordt al verkocht, en landen als Taiwan en Oekraïne staan nu bovenaan haar verlanglijstje. In haar omgeving werd soms getwijfeld aan de wending in haar carrière. Maar ze zorgde voor een passend antwoord: 'willen is ook kunnen'. Is: zaakvoerder van 't Gaverhopke en nieuwe onderneemster van het jaar Vrije tijd: zingen, joggenKC