We eten met z'n allen niet alleen meer vlees, maar ook meer vis. Tussen 1961 en 2011 is de wereldwijde visconsumptie gemiddeld gestegen met 3,2 procent per jaar. Ter vergelijking: de wereldbevolking is in die periode gegroeid met 1,7 procent per jaar. Maar sinds de jaren negentig heeft de wereldwijde visvangst steeds meer te lijden onder de overbevissing. Aan de groeiende vraag naar vis kan alleen worden voldaan door de 'blauwe revolutie', zoals de opkomst van de aquacultuur sinds de jaren tachtig wordt genoemd. Aquacultuur is het proces waarbij vissen en schaal- en schelpdieren kunstmatig in vi...

We eten met z'n allen niet alleen meer vlees, maar ook meer vis. Tussen 1961 en 2011 is de wereldwijde visconsumptie gemiddeld gestegen met 3,2 procent per jaar. Ter vergelijking: de wereldbevolking is in die periode gegroeid met 1,7 procent per jaar. Maar sinds de jaren negentig heeft de wereldwijde visvangst steeds meer te lijden onder de overbevissing. Aan de groeiende vraag naar vis kan alleen worden voldaan door de 'blauwe revolutie', zoals de opkomst van de aquacultuur sinds de jaren tachtig wordt genoemd. Aquacultuur is het proces waarbij vissen en schaal- en schelpdieren kunstmatig in vijvers en bassins of op zee worden gekweekt. Terwijl de klassieke visvangst stagneert, vertoont de aquacultuur de voorbije dertig jaar een jaarlijkse gemiddelde groei van bijna 9 procent. Een van de spelers die actief zijn in dat segment, is Nutreco. De oorsprong van het bedrijf is Brits. Het ontstond in 1994 door een managementbuy-out van het toenmalige BP Nutrition,een onderdeel van de energiegigant BP. Drie jaar later kreeg Nutreco een notering op de beurs van Amsterdam. Het bestaat uit twee grote divisies: diervoeder (53 % van de groepsomzet in het derde kwartaal) en visvoer (47 %). De afdeling diervoeder bestaat uit premix en speciaalvoer (20 % van de groepsomzet in het derde kwartaal, met merken als Selko en Trouw Nutrition), mengvoer (9 % van de groepsomzet, met het merk Nanta), Animal Nutrition Canada (8 % van de groepsomzet, met merken Shur-Gain en Landmark Feeds) en vlees en overige activiteiten (16 % van de groepsomzet, met het merk Grupo Sada). De divisie visvoer draait volledig rond het Noorse Skretting, dat voer produceert voor ongeveer vijftig soorten gekweekte vis. Het is onder meer de grootste producent van zalmvoer ter wereld. Nutreco heeft onlangs zijn nieuwe groeiprogramma Ambition 2016 gelanceerd, met het motto 'Feeding the Future'. Het bedrijf wil een wereldwijde speler worden. In 2012 kwam nog 57 procent van de groepsomzet uit West-Europa, tegen 2016 mikt Nutreco op de helft. De beste perspectieven hebben de visvoeractiviteiten. De omzet daaruit kan groeien met dubbele cijfers tegen 2016. Die sterke groei kan zelfs doorzetten tot 2020. Bovendien heeft de visvoerafdeling een hogere winstmarge dan het groepsniveau. Daarnaast liggen er ook kansen in de verdere ontwikkeling van de afdeling premix en speciaalvoer; ook daar zijn de marges hoger dan gemiddeld. Daarvoor zal de groep in de periode 2014-2016 enkele gerichte overnames moeten. 2013 wordt echter een tegenvaller. Deels door het teleurstellende derde kwartaal werd de winstverwachting voor dit jaar teruggeschroefd tot 255 miljoen euro, tegenover nog 262,1 miljoen euro in 2012. Dat leidde tot een negatieve koersreactie. Tegen 12,5 keer de verwachte winst voor 2014 en 8 keer de verhouding tussen de ondernemingswaarde (ev) en de bedrijfskasstroom (ebitda) over 2014 is het groeipotentieel, vooral in visvoer, niet in de huidige koers verrekend. Daarom vinden we het aandeel koopwaardig. DANNY REWEGHS