AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, blijft een indrukwekkend parcours afleggen. Dat wordt door de beleggers erg op prijs gesteld. Sinds augustus is de koers van het aandeel geklommen van 35 naar 55 euro, wat neerkomt op een stijging met 60 procent, en dat in een moeilijke economische context. De markt heeft duidelijk begrepen dat de groep voluit gaat voor winst en rendement, en niet voor volumegroei.
...

AB InBev, de grootste bierbrouwer ter wereld, blijft een indrukwekkend parcours afleggen. Dat wordt door de beleggers erg op prijs gesteld. Sinds augustus is de koers van het aandeel geklommen van 35 naar 55 euro, wat neerkomt op een stijging met 60 procent, en dat in een moeilijke economische context. De markt heeft duidelijk begrepen dat de groep voluit gaat voor winst en rendement, en niet voor volumegroei. Het totale verkochte volume van AB InBev is in 2011 vrijwel stabiel gebleven. De groep heeft vorig jaar 399,3 miljoen hectoliter verkocht, tegenover 398,9 miljoen in 2010. De belangrijkste merken - Budweiser, Stella Artois en Beck's - gingen wel vooruit (+3,3 procent). Ondanks de stabiele volumes zijn de opbrengsten in 2011 toch geklommen met 4,6 procent, van 36,3 naar 39 miljard dollar. Daaruit blijkt dat de groep nog altijd een sterk prijszettingsbeleid voert. Het management focust daarbij vooral op de wereldwijd bekende merken - zoals Budweiser en Stella Artois - en (lokale) luxebieren. Wie een idee wil krijgen van de groei van AB InBev, moet kijken naar de ontwikkeling van de bedrijfskasstroom (ebitda). De groep staat erom bekend dat ze haar kosten goed onder controle houdt. Ze heeft niet veel omzetgroei nodig om toch te kunnen uitpakken met een stevige winst. De (genormaliseerde) ebitda klom in 2011 met maar liefst 7,7 procent en de ebitda-marge op jaar- basis is gestegen van 38,2 naar 39,3 procent. Die prestatie spreekt boekdelen als we ze vergelijken met de ebitda-marge van 31,8 procent van het boekjaar 2006. De (genormaliseerde) bedrijfswinst (ebit) is vorig jaar toegenomen met 9,7 procent tot 12,6 miljard dollar. De ebit-marge klom van 30,8 naar 32,3 procent. De (genormaliseerde) nettowinst ging omhoog van 5,04 naar 6,45 miljard dollar, wat neerkomt op een stijging van 3,17 naar 4,04 dollar per aandeel. Geografisch bekeken valt het op dat AB InBev 70 procent van zijn omzet en bijna 94 procent van zijn bedrijfswinst haalt uit Noord- en Zuid-Amerika. Azië - vooral China - groeit het snelst (+17 procent in 2011), maar de marges zijn er vorig jaar wel geslonken. In het eerste kwartaal van 2012 zijn de wereldwijd verkochte volumes gestegen met 1,8 procent, de opbrengsten met 6,2 procent en de ebitda met 7,4 procent. Het aandeel van AB Inbev heeft nog niet geleden onder de beursmalaise van de voorbije maanden. De koers staat nog altijd 17 procent boven het niveau van begin dit jaar. Dat heeft tot gevolg dat er weinig of geen stijgingspotentieel meer overblijft. Het aandeel van deze goed geoliede cashmachine is daardoor niet goedkoop meer (16,5 keer de verwachte winst van 2012 en 15 keer die van 2013). De verhoging van de bier-belasting in Brazilië met 26 procent kan het omslagpunt zijn. We raden aan te profiteren van de populariteit van het aandeel om de winst te verzilveren. Een terugval tot 50 euro lijkt onvermijdelijk. IN SAMENWERKING MET kanaal Z en Inside BELEGGENDANNY REWEGHS