Gelukkig parkeert Mercedes slechts om de zeven jaar een nieuwe generatie van zijn vlaggenschip in de showroom. De aandachtige lezer zou ons er anders op kunnen betrappen dat we telkens hetzelfde schrijven: dat dit de beste auto van de wereld is. Het is deze keer niet anders. Zowat alles aan de Mercedes S-Klasse is top. Het rijgevoel, de afwerking, het comfort en ga zo maar door.
...

Gelukkig parkeert Mercedes slechts om de zeven jaar een nieuwe generatie van zijn vlaggenschip in de showroom. De aandachtige lezer zou ons er anders op kunnen betrappen dat we telkens hetzelfde schrijven: dat dit de beste auto van de wereld is. Het is deze keer niet anders. Zowat alles aan de Mercedes S-Klasse is top. Het rijgevoel, de afwerking, het comfort en ga zo maar door. Het is van 1972 geleden dat Mercedes de eerste generatie van de limousine lanceerde. Het was toen de eerste auto die met ABS was uitgerust, een antiblokkeersysteem voor de remmen. Nu is dat standaard, maar toen was dat een primeur. In de daaropvolgende generaties was er altijd wel iets dat een nieuwe norm zette op het gebied van veiligheid, comfort of iets anders. Zo kwam de zesde generatie in 2013 met een luchtvering die proactief reageerde op putten en bulten in het wegdek, om de auto zo zacht mogelijk over verkeersdrempels te loodsen. Ook nu zet Mercedes een grote stap vooruit in de onderhuidse technologie. Er is de eerste frontale airbag voor de passagiers achterin en de luchtvering die het koetswerk bij een zijdelingse impact langs één kant snel kan optillen om de botsenergie naar de onderkant van de auto af te leiden. In het nieuwe interieur is de blikvanger het centrale scherm, waarop zowat alle functies van de auto verenigd zijn. Die display zit niet in het verlengde van het instrumentenbord, zoals we gewoon zijn van nieuwe Mercedes-modellen, maar staat verticaal opgesteld, zoals bij Tesla. Dat is handiger om die als aanraakscherm te gebruiken. We schrijven het niet vaak, omdat we meer dan eens te lang moeten zoeken naar de een of andere functie in een nieuw model, maar de interface achter het aanraakscherm is deze keer behoorlijk intuïtief. Aan de aanraakgevoelige 'knopjes' op het stuur, waar je niet moet op drukken maar gewoon over moet wrijven, is het wel even wennen. Onderweg is het voor de inzittenden alweer hemels toeven in de S-Klasse, ook voor de persoon achter het stuur. Het vlaggenschip van Mercedes is een limousine waarin je tot rust komt. Op het gebied van comfortgevoel is er geen gelijke.