BUSINESS : Rembrandt Inc.

Her en der wordt een Managementboek van het Jaar gefêteerd, maar de echte eer komt toe aan dit verrassende historische onderzoek van de marktstrategieën van Rembrandt van Rijn, de magister van het clair-obscur. Jurist-marketeer-kunsthistoricus Koos de Wilt analyseert het zakelijke genie van de kunstschilder aan de hand van hedendaagse marketing- en managementtheorieën zoals de concurrentievoordelen van Porter, de groeistrategieën van Ansoff, de efficiëntietips van Covey en de kerncompetenties van Ofman. Die originele invalshoek baart een buitengewoon inspirerend boek voor ondernemers.
...

Her en der wordt een Managementboek van het Jaar gefêteerd, maar de echte eer komt toe aan dit verrassende historische onderzoek van de marktstrategieën van Rembrandt van Rijn, de magister van het clair-obscur. Jurist-marketeer-kunsthistoricus Koos de Wilt analyseert het zakelijke genie van de kunstschilder aan de hand van hedendaagse marketing- en managementtheorieën zoals de concurrentievoordelen van Porter, de groeistrategieën van Ansoff, de efficiëntietips van Covey en de kerncompetenties van Ofman. Die originele invalshoek baart een buitengewoon inspirerend boek voor ondernemers. Nieuw Amsterdam, 219 blz., 17,50 euro. De Brusselse innovatieconsultant Patrick Willemarck gaat na hoe een onderneming innovatief kan blijven. De uitgave is gelardeerd met leerrijke cases en pittige portretten, onder meer van Ingvar Kamprad (Ikea), Guy Laliberté (Cirque du Soleil) en Jan Callewaert (Option). LannooCampus/Scriptum, 224 blz., 24,95 euro. Marcel Grauls portretteert de stichters van dertien Japanse concerns. Beknopte maar overtuigende schetsen van de bijzondere mannen die Nintendo, Panasonic en andere Toyota's uit de startblokken hielpen. Meeslepende miniaturen van buitengewone ondernemers. Van Halewyck/Elmar, 272 blz., 22,50 euro. Samen met zijn collega Jef Clement schreef trainer-consultant Filip Vandendriessche een nieuwe versie van zijn boek De input-outputmanager. Het duo zorgt voor een interessante visie op de managementpraktijk, onder meer op het gebied van motiveren, overtuigen, delegeren en leidinggeven. LannooCampus, 144 blz., 24,95 euro. Creatieve maar legale oplossingen voor de fiscale wereldreiziger: IvenDe Hoon wijst de weg naar belastingparadijzen en beschrijft de technieken om inkomsten te versluizen. Ook Luxemburg komt aan bod. Daar werd de gewone spaarder weliswaar uitgewuifd, maar het grootkapitaal vindt er nog altijd zijn gading. Roularta Books, 256 blz., 29 euro. Waarom daalt de verkoop, ook al stijgen de inspanningen? Vaak ligt de oplossing verborgen achter complexe relaties. Bill Bryan, Michael Goodman en Jaap Schaveling brengen inzicht en zetten u op weg om anders te leren denken. Academic Service, 214 blz., 29,95 euro. Theodore Dalrymple dúrft. Volgens de Britse psychiater hebben de politiek correcte westerse intellectuelen de armen het beste materieel afgenomen waarmee ze zich uit de ellende kunnen hijsen: verantwoordelijkheid, discipline en inspanning. Alles is zogezegd de schuld van de maatschappij of desnoods van de elitaire leerstof. Blijf dus maar dom, agressief en vooral afhankelijk. Nieuw Amsterdam, 352 blz., 24,95 euro. Thomas Friedman geeft toe dat de globalisering momenteel spanningen oplevert (jobs verhuizen, culturen dreigen te botsen), maar de ontwikkelingen zijn positief voor álle betrokkenen (de druk zorgt voor innovatie, globalisering leidt naar democratie). Slechts één opmerking: niemand kan het zich veroorloven dit boek niet te lezen. Nieuw Amsterdam, 624 blz., 29,95 euro. VRT-journalist Rudi Vranckx gaat samen met Ina Maes en Inge Vrancken op zoek naar de roots van het moslimterrorisme. Wat voedt de haat? Vranckx en co. speuren, van Maaseik tot Casablanca, van Londen tot Irak. Meulenhoff/Manteau, 304 blz., 19,95 euro. Een oudere VRT-coryfee, Walter Zinzen, zoekt uit wie het politieke (en economische) schouwtoneel regisseert. Onder meer via royaal gesubsidieerde koeien legt hij allerhande (machts)mechanismen bloot. Zinzen kijkt kritisch naar de voortdenderende globalisering. Pelckmans, 176 blz., 16,95 euro. In 2000 verloor Al Gore nipt de Amerikaanse presidentsverkiezingen van George Bush. De jongste jaren ontpopte hij zich tot groene predikant. Zijn evangelie werd samengevat in een film en in dit overvloedig geïllustreerde boek. Soms gaat Gore te kort door de bocht, maar als debatstof is dit een ferme kluif. Meulenhoff/Manteau, 328 blz., 25 euro. Erik Meynen (grim)lacht om het tout va bien-syndroom van premier Guy Verhofstadt en andere politieke (on)hebbelijkheden. Vaak slaat de Gentse cartoonist de spijker op de (politieke) kop. The House of Books, 95 blz., 12,50 euro.Groots, meeslepend en vaak schoppend tegen algemeen aanvaarde ideeën - de Britse historicus Michael Burleigh belicht de periode van de Franse Revolutie tot de Eerste Wereldoorlog. De focus ligt op de strijd tussen politiek en religie. Hij toont tevens de fundamenten van de latere bureaucratische verzorgingsstaat én de politiestaten van het nazisme en het communisme. Bezige Bij, 592 blz., 35 euro. In de zeventiende eeuw was Amsterdam de machtigste stad van de wereld. In deze gul geïllustreerde portrettengalerij schetst Kees Zandvliet 250 biografieën van de rijkste Nederlanders uit die epoque. Een historische how to earn it annex how to spend it. Nieuw Amsterdam, 550 blz., 39,95 euro. Zeventig jaar geleden barstte de Spaanse Burgeroorlog (1936-1939) los. Op basis van nieuw toegankelijk archiefmateriaal vertelt de Britse militair-historicus Antony Beevor het verloop van de gruwel na. Een kolossaal boek, een magnifieke prestatie. Anthos, 524 blz., 24,95 euro. Ongetwijfeld wordt de wereld straks gedomineerd door Azië, met China op kop. Die opmars is spectaculair, maar niet nieuw, doceert de Vlaamse historicus Hugo Van de Voorde. Prompt volgt een grondig gestoffeerde en ronduit opzienbarende studie die aantoont dat Azië dé economische grootmacht vormde van circa 500 tot zowat 1800 na Christus. Pelckmans/Klement, 367 blz., 25 euro. In een kundig geïllustreerd en didactisch doordacht boek vertelt Charles Phillips de fascinerende geschiedenis, mythen en cultuur van de oude inheemse volkeren van Mexico en Centraal-Amerika. Veltman, 256 blz., 24,50 euro. Van de oorlog van Troje tot 11 september - in geval van nood gaan mensen op zoek naar grote leiders. Lucy Hughes-Hallett zoekt inzicht in de heldenverering aan de hand van acht figuren: Achilles, Alcibiades, Cato, El Cid, Francis Drake, Wallenstein, Garibaldi en Odysseus. Tegelijk toont ze de verlokkingen en gevaren van heldenverering. Arbeiderspers, 520 blz., 34,95 euro. Nigel Spivey en Michael Squire bekijken het antieke Griekenland en Rome (de grondslagen van de westerse cultuur) vanuit een boeiend perspectief: niet braaf chronologisch, maar verrassend thematisch. Ook geld, seks en politiek komen uiteraard aan bod. Doelmatig geïllustreerd. Ludion, 368 blz., 44,50 euro.Kunstig versierd houtwerk, verfijnde keramiek, harmonieus textiel en zinnenstrelende juwelen - Marokko mag prat gaan op een eeuwenoude artisanale traditie. Diverse experts verklaren die schat en beschrijven 300 voorwerpen. Bij het boek hoort een cd met Marokkaanse feestmuziek. Snoeck, 336 blz., 49,50 euro (met cd). Brugge en Brussel prijken op deze lijst van 100 fascinerende wereldsteden. Elke plaats wordt beknopt voorgesteld, inclusief historische hoogtepunten en opmerkelijke personen die de stad gevormd hebben. Veltman, 224 blz., 24,50 euro. Fotograaf Karel Tomeï bekeek België vanuit de lucht én beperkte zich lang niet tot bekende oorden of toeristische clichés. Tomeï zoekt vooral markante composities. Kortom, België anders. Roularta Books, 244 blz., 14,90 euro.Een bliepmiep (een niet bepaald beleefde omschrijving van een caissière) haalde de Dikke van Dale nog niet, maar staat wel in het jaarlijkse supplement. Ton den Boon sprokkelde zo'n 3650 nieuwe woorden, die ook op de bijgevoegde cd-rom prijken. Van Dale, 160 blz., 29,50 euro (met cd-rom). Zoals het liedje is, wordt het gezongen. Kortom, men moet zich naar de omstandigheden schikken. Dat en 2499 andere spreekwoorden vinden we terug in dit naslagwerk, ook gekend als Van Dale modern spreekwoordenboek. Van Dale, 217 blz., 19,95 euro.Dit curieuze boek begint bij de baanbrekende tekeningen die Leonardo da Vinci maakte van de menselijke anatomie. De solide uitgave, rijkelijk geïllustreerd, volgt de geschiedenis van de anatomische afbeeldingen, tot en met het digitale Visible Human Project. Roularta Books, 344 blz., 35 euro. Aan de hand van de jongste inzichten uit het hersenonderzoek laat Margriet Sitskoorn zien hoe we door ons gedrag zélf onze hersenen kunnen vormen en zo beter kunnen functioneren. Ook een 'rijpere' volwassene kan nog een rekenwonder worden. Bert Bakker, 216 blz., 17,95 euro. Cyril Wecht en een rist andere Amerikaanse experts laten u meekijken over de schouders van detectives, lijkschouwers, DNA-onderzoekers en andere deskundigen. En geven uitleg bij enkele beruchte misdaden. Fontaine, 192 blz., 19,90 euro.Ikonen stralen zeggingskracht, bezieling en mystiek uit. Deze fraai geïllustreerde uitgave werd samengesteld door de Amsterdamse kunsthandelaren Simon en Hugo Morsink. Experts lichten de betekenis van de oude Russische en Griekse werken toe. Snoeck, 184 blz., 48 euro. Erasmus keerde Cambridge de rug toe, omdat "het bier te dun en de oostenwind te koud was." Lucette Verboven knipoogt ook wel eens naar de geschiedenis tijdens haar ontmoetingen met boeiende mensen op vaak historische plaatsen. Een boek dat geen spektakel, maar stilte en sereniteit aanreikt. Pelckmans/Meinema, 240 blz., 19,95 euro. Op korte tijd is de rol van het christelijke geloof in onze maatschappij grondig gewijzigd. De Leuvense theoloog Lieven Boeve vindt dat die veranderde context de christenen uitdaagt om het eigene van hun verhaal over God en de mens in te zien. Pelckmans, 252 blz., 20,95 euro. Fotomodel Petra Nemcova overleefde de tsunami van eind 2004 in Thailand. Haar man, modefotograaf Simon Atlee, vond er de dood. Nemcova blikt ook terug op haar nog jonge leven, dat haar van het grauwe Tsjechië naar de glamour van New York bracht. The House of Books, 224 blz., 17,50 euro. De Amsterdamse Sophie van der Stap studeerde Politicologie, toen ze in 2005 te horen kreeg dat ze kanker had. In dit aangrijpende boek beschrijft ze haar leven tijdens de 54 harde weken die daarop volgden. Een boek om stil van te worden. Prometheus, 219 blz., 15 euro. Reclame werkt niet meer? Dat is buiten Tom Himpe (Mortierbrigade) gerekend. In een markant, struis boek toont hij dat reclame wél iets uithaalt. Dan is er wel creativiteit vereist. Himpe geeft originele voorzetten en overtuigende voorbeelden. Lannoo/Bis Publishers, 224 blz., 45 euro. Enkele generaties: nestklevers (twintigers die bij de ouders kamperen), klovers (25- tot 40-jarigen), babybloomers (de huidige veertigers, let op de l), medioren (vijftigers en prille zestigers) en senioren (geboren voor 1940). Hun gedrag en tal van andere trends kapen de hoofdrol weg in dit onderzoek van Herman Konings. Lannoo, 191 blz., 19,95 euro.Luc De Decker