Om met de deur in huis te vallen: we zijn behoorlijk enthousiast over onze uitgebreide test met de nieuwe 3-reeks van BMW. Dat had misschien te maken met de lichte vooroordelen waarmee we achter het stuur kropen. Hij zou eigenlijk een 'kleine 5' zijn, want stilistisch ligt hij helemaal in de lijn van zijn grotere broer. De avontuurlijke design-tijden van Chris Bangle, de vroegere hoofdontwerper van het merk, zijn voorbij. Hij zou ook veel comfortabeler zijn dan het vorige model. En voor wi...

Om met de deur in huis te vallen: we zijn behoorlijk enthousiast over onze uitgebreide test met de nieuwe 3-reeks van BMW. Dat had misschien te maken met de lichte vooroordelen waarmee we achter het stuur kropen. Hij zou eigenlijk een 'kleine 5' zijn, want stilistisch ligt hij helemaal in de lijn van zijn grotere broer. De avontuurlijke design-tijden van Chris Bangle, de vroegere hoofdontwerper van het merk, zijn voorbij. Hij zou ook veel comfortabeler zijn dan het vorige model. En voor wie van BMW houdt, klinkt comfortabeler als minder sportief. Tot slot zou de nieuwe 3 zuiniger worden, wat impliceert dat moet worden ingeleverd aan de prestaties. Al na een paar kilometer achter het stuur van de 320d was onze opluchting groot. Ja, hij lijkt op de grotere 5, maar dat stoort ons niet. Hij is nog altijd sierlijk en vooral typisch voor het merk: je ziet meteen een BMW staan. Comfortabeler is hij ook, want mensen met een beetje gehavende rug hoeven putten en bulten in het wegdek niet langer te vrezen. De ophanging verteert het allemaal met een verbazend gemak. En dat gaat helemaal niet ten koste van de wegligging in bochten en de graagte waarmee deze auto zich sportief laat besturen. En de motor? Heel even sereen toeren en vroeg schakelen, en we zaten in de buurt van een gemiddeld verbruik van 5 liter. Zodat we ons afvroegen hoe BMW dat voor elkaar krijgt met een motor die 184 paarden levert. Met normaal rijgedrag en, toegegeven, zonder ons te laten verleiden tot enige uitspatting, haalden we zelfs een gemiddeld verbruik van 5,4 liter. Het geheim schuilt natuurlijk in de uitstekende motortechnologie, maar wellicht is er ook een psychologische verklaring. Het ding is zo krachtig, dat je niet eens gas hoeft te geven om een discrete, maar duidelijk aanwezige opstoot van vermogen onder de voet te krijgen. Even het gaspedaal beroeren en je krijgt veel trekkracht. Jawel, pezen hoeft niet meer om heerlijk te rijden. Minpuntjes? Zeer zeker. De kwaliteit van gebruikte materialen en afwerking zitten al op hoog niveau, maar Audi gaat nog altijd een paar tenen voor met de A4. En het motorgeluid van de tweeliter diesel vonden we net iets te uitbundig voor een auto die zich in het premiumsegment laat parkeren. Motor 2.0 turbodiesel van 184 pk of 136 kW bij 4000 opm Max. koppel: 380 Nm bij 1750 toeren Prestaties Topsnelheid 235 kilometer per uur 0-100 kilometer per uur in 7,9 seconden Milieu Normverbruik: 4,5 liter voor 100 kilometer Testverbruik: 5,4 liter CO2-uitstoot: 119 gram per kilometer Instapprijs: 34.490 euro JO BOSSUYT