De Belgische beeldbuisbroers

Freddy Tacheny is al jaren directeur-generaal van RTL Belgique. Thierry Tacheny kwam onlangs aan het hoofd van de Vlaamse zenders VT4 en vijfTV. De twee broers leiden daardoor de Belgische filialen van de twee grote Europese audiovisuele rivalen: ProSiebenSat.1 en RTL Group.

De verrassing was groot toen Thierry Tacheny in januari CEO werd van SBS Belgium, het bedrijf achter de televisiezenders VT4 en vijfTV. Niet alleen omdat een Franstalige Belg aan het hoofd van een Vlaamse audiovisuele groep kwam, maar ook omdat zijn broer Freddy al jaren RTL Belgique leidt, de onderneming boven de Franstalige zenders RTL-TVI, Club RTL en Plug RTL. Ook voor hem was de verrassing compleet. “Gelukkig was Thierry zo vriendelijk om me enkele uren voor de bekendmaking te verwittigen, maar ik geef toe dat ik stomverbaasd was”, zegt Freddy Tacheny. Verschillende mensen belden Freddy trouwens om te vragen waarom hij RTL inruilde voor SBS Belgium. “Dat is normaal, men haalt ons altijd door elkaar. Ik zou me zelfs omdraaien als iemand op straat Thierry naar me zou roepen.”

Twee broers aan het hoofd van twee audiovisuele groepen in hetzelfde land, het is een unicum in Europa. Het gaat dan wel om een Franstalige en een Nederlandstalige groep, op internationaal vlak bestaat de rivaliteit wel degelijk: SBS Belgium en RTL Belgique zijn immers plaatselijke filialen van de twee grote concurrenten uit de Europese audiovisuele sector, het Duitse ProSiebenSat.1 en de RTL Group, die onderdeel is van de Duitse groep Bertelsmann. “Dat we broers zijn, belet ons niet om in volle onafhankelijkheid onze job te doen”, verzekert Thierry Tacheny. “Als we vertrouwelijke informatie aan elkaar zouden doorgeven, zouden we al lang niet meer op dit niveau zitten. Al maakt onze familieband het professionele contact wel makkelijker.”

Freddy Tacheny, een grote voetbalfan, zegt dat het is alsof hij voor Standard zou spelen en zijn broer voor Anderlecht: “Buiten het terrein zijn we de beste vrienden. Als we in een match tegenover elkaar staan, geven we geen geschenken.”

In de val gelokt

Het leek er nochtans even op dat alleen Thierry was voorbestemd voor een carrière in de media. Hij startte als marketingstagiair bij de reclameregie IP van RTL en werd later marketingverantwoordelijke voor RTL in Europa. “Freddy was meer geïnteresseerd in economie en marketing”, glimlacht Thierry. “Ik heb altijd al communicatie en televisiewerk willen doen. Toen ik jong was, was dat het enige dat me beviel.”

Freddy Tacheny werkte voor Nielsen en vermoedde in de verste verte niet dat hem een carrière in de audiovisuele sector wachtte. “Toen mijn broer me contacteerde om te vragen of ik het zag zitten om bij IP te komen werken, antwoordde ik dat ik nooit met hem zou samenwerken”, geeft hij toe. “Ik vond dat het veel te moeilijk was om beroep en familie te vermengen. Hij drong aan en ik ben toen eens gaan kijken hoe IP eruit zag. Toen ik het kantoor van André Van Hecke binnenstapte, heeft die me met open armen ontvangen en me bedankt omdat ik voor hen wou komen werken. Met andere woorden: ik werd door de twee kompanen stilletjes in de val gelokt. Eigenlijk wou ik dan zes maanden bij de groep RTL blijven. Twintig jaar later, ben ik er nog altijd.”

Eigenaardig genoeg werd uiteindelijk het gezicht van Freddy het meest bekend. Thierry werkte altijd al meer in de schaduw. Na het marktonderzoekbureau Peaktime richtte hij een belspelletjesbedrijf op, I-TV Shows, en werkte hij als adviseur voor SBS, RTL, VTM en RTVM, de vereniging van de Vlaamse regionale zenders. Overbodig te zeggen dat hij met al die verschillende petten op het hoofd vaak met zijn broer moest samenwerken.

Door de leiding over SBS Belgium te aanvaarden, treedt Thierry Tacheny eindelijk op de voorgrond. Volgens voormalig IP-baas André Van Hecke werd dat de hoogste tijd. “Als het over programmering gaat, is Thierry een ware edelsmid en met cijfers gaat hij om als een kantwerkster. Hij is ook zo vertrouwd met de meting van de kijkcijfers dat hij precies weet hoe hij de programma’s moet omgooien om de concurrentie schaakmat te zetten. Ik ben trouwens van oordeel dat Jean-Paul Philippot er goed aan gedaan zou hebben om een beroep op hem te doen om de televisieactiviteiten van de RTBF te leiden. Philippot durfde allicht Freddy’s broer niet aanwerven. Absurd, want er zijn ontiegelijk veel mensen die voor RTL én de RTBF werken en toch dikke vrienden zijn. Hun wordt niets verweten omdat ze geen bloedband hebben.”

Lager sympathiegehalte

Iedereen is het erover eens dat de twee broers niet op elkaar lijken. Thierry heeft de reputatie eerder koel en afstandelijk te zijn, Freddy vertoont meer emotionele en extraverte trekjes. Thierry heeft tot nu toe een gevarieerde en erg internationale carrière doorlopen, terwijl Freddy onverwoestbaar trouw blijft aan RTL . “Thierry heeft voortdurend behoefte aan nieuwe uitdagingen, maar ik heb altijd bijkomende uitdagingen gevonden in dezelfde firma”, verklaart Freddy. “Ik voel me niet aangetrokken tot een internationaal avontuur, ik ben erg gehecht aan België.”

“Ik heb inderdaad meer jobs uitgeoefend dan Freddy”, vervolgt Thierry. “Ik beschik misschien niet over zijn gehalte aan sympathie op de markt, maar ik denk dat ik een meer bedrijfsmatige aanpak heb dan hij omdat ik me grondig beziggehouden heb met zeer uiteenlopende activiteiten zoals televerkoop, call TV of mediaplanning bijvoorbeeld.” Het is overigens precies die uitgebreide knowhow die sommigen laat vermoeden dat het directeurschap bij SBS Belgium maar een springplank vormt voor Thierry Tacheny. “Zenders als VT4 en vijfTV zijn te klein voor een talent als het zijne”, benadrukt een waarnemer.

Thierry’s ruime media-ervaring overschaduwt vandaag alleszins zijn kennis van het Nederlands. “Televisie is iets wat sterk gebonden is aan de lokale cultuur. Ik had dus wel wat bedenkingen bij het feit dat ik geen Vlaming ben. Toen ik werd gevraagd om baas te worden van SBS Belgium vond ik het daarom een absurd idee. Ondertussen ben ik aangenaam verrast door de soepelheid die de teams van VT4 en vijfTV aan de dag leggen.” Tacheny wil VT4 en vijfTV opnieuw een echte identiteit geven. Van een ‘klein VTM’ worden mag geen sprake zijn. Volgens Tacheny “kan een zender niet groeien door programma’s en vedetten te gaan wegpikken bij andere zenders.” Investeren in te dure lokale producties of in de uitzending van sportevenementen kan ook niet. “Met voetbal krijg je wel een goede kijkdichtheid voor een avond, maar het schept geen trouwe kijkers.”

Dominante spelers argwanen

Tacheny inspireert zich bij SBS Belgium op het model van de Franse zender M6, die deel uitmaakt van de groep RTL. “ProSiebenSat.1 is misschien minder bekend in België omdat het niet kon profiteren van het Albert Frère-effect zoals RTL, maar om eerlijk te zijn, zijn beide Duitse groepen vrij vergelijkbaar.” Met een zekere trots benadrukt Tacheny trouwens dat de ideeënvloed tussen M6 en SBS niet in een enkele richting gaat. VT4 verkocht de serie Vermist al aan de Franse zender. Freddy Tacheny vindt het “normaal dat Thierry zich inspireert op wat M6 doet omdat die ook een uitdagerstrategie volgt ten opzichte van TF1”. De baas van SBS Belgium droomt er inderdaad van om, net als M6, de kijkcijfers op te krikken van 13 naar 17 procent, onder meer dankzij programma’s als Komen eten, dat vijfTV in staat stelde om zijn kijkcijfers met 30 procent op te trekken.

Wat vooral tot de verbeelding spreekt in het M6-model is de diversificatie van de inkomstenbronnen. De Franse zender investeerde al in e-commerce, mobiele telefonie, muziek en zelfs een voetbalclub, de Girondins van Bordeaux. Daardoor is M6 nog maar voor de helft afhankelijk van reclame, een kostbaar gegeven in tijden van crisis. “Wij denken eraan om Club Brugge te kopen”, grapt Thierry Tacheny. In werkelijkheid rekent hij op interactiviteit en mobiele telefonie om in de komende jaren het aantal inkomstenbronnen uit te breiden. Dezelfde klok horen we luiden bij zijn broer, die zopas nog samen met Base een mobiel telefonieaanbod lanceerde onder de naam ‘Allo RTL’.

Bij SBS wil Thierry Tacheny ook vooral de reclame-inkomsten diversifiëren. Hij inspireert zich daarbij op zijn ervaringen in Franstalig België en bracht in Vlaanderen regionale reclame op het scherm. En hij lanceerde het concept Good Deal, interactieve tv-spots waarbij de kijker meer informatie over een product kan oproepen via de rode knop op de afstandsbediening. Met die twee nieuwe commerciële hefbomen hoopt hij zijn reclameomzet met 5 tot 7 procent op te trekken.

RTL naar Vlaanderen

Freddy Tacheny geeft het toe: broers of geen broers, van een innige verstandhouding tussen RTL Belgique en SBS Belgium is weinig sprake. “Onze enige samenwerking met VT4 draait rond Miss België. RTL onderhoudt een veel intensere partnerrelatie met de VMMa (de holding boven VTM) en er is geen enkele reden om daar iets aan te veranderen, want onze strategieën liggen vrij dicht bij elkaar. Elke dag wisselen we bijvoorbeeld beelden uit voor onze tv-journaals.”

De directeur-generaal van RTL Belgique steekt het ook niet onder stoelen of banken dat zijn onderneming het voornemen om ooit neer te strijken op de Vlaamse markt niet heeft opgegeven. “Het project van RTL in Vlaanderen (waaraan zijn broer Thierry in het verleden meegewerkt heeft) zal nooit in de koelkast belanden”, bevestigt Freddy Tacheny, die er bovendien op wijst dat de economische toestand de synergie zou kunnen bespoedigen. RTL en VMMa zouden bijvoorbeeld meer toenadering kunnen zoeken voor de zeer dure ontwikkelingen als digitalisering en video op aanvraag.

Wijst die evolutie erop dat Freddy en Thierry zich binnenkort in een frontale concurrentiepositie bevinden? Het ziet ernaar uit dat de Vlaamse tv-markt, die lange tijd op zichzelf gericht was, geleidelijk haar blik moet verruimen, al was het maar omdat lokale producties financieren een zeer dure zaak is. Vanuit dat oogpunt is de benoeming van Thierry Tacheny aan het hoofd van SBS Belgium niet onbeduidend, gezien zijn zeer internationaal profiel. De nieuwe baas van VT4 en vijfTV zorgde er bijvoorbeeld al voor dat de twee zenders ook in Wallonië kunnen worden bekeken via Belgacom TV om zo de Vlaamse privézenders bekend te maken bij de adverteerders uit het zuiden van het land. “Geloof het of niet, iemand vroeg me zelfs of SBS Belgium een metrolijn is!” Er is dus nog heel wat werk aan de winkel. “Thierry moet een serieuze uitdaging aangaan, maar we zijn in de familie allemaal trots op hem”, besluit Freddy Tacheny.

Door Mathieu Van Overstraeten

“Iemand vroeg me zelfs of SBS Belgium een metrolijn is”

Thierry Tacheny, CEO van SBS Belgium

“Buiten het terrein zijn we de beste vrienden, maar als we in een match tegenover elkaar staan, worden er geen geschenken gegeven” Freddy Tacheny, CEO van RTL Belgique

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content