De Belgische ondernemers volgen de avonturen van de real op de wisselmarkten met argusogen. Ze willen wachten tot na carnaval om de zaken in te schatten en beslissingen te nemen. Toch is één en ander al duidelijk. De invoerders zijn de grootste slachtoffers van de devaluatie, vooral als er alternatieven voorhanden zijn op de binnenlandse markt. De Vlaamse export naar Brazilië (ter waarde van 30 miljard frank) is daarom niet zo kwetsbaar, omdat er op de markt van hightechproducten en machines weinig lokale aanbieders zijn.
...

De Belgische ondernemers volgen de avonturen van de real op de wisselmarkten met argusogen. Ze willen wachten tot na carnaval om de zaken in te schatten en beslissingen te nemen. Toch is één en ander al duidelijk. De invoerders zijn de grootste slachtoffers van de devaluatie, vooral als er alternatieven voorhanden zijn op de binnenlandse markt. De Vlaamse export naar Brazilië (ter waarde van 30 miljard frank) is daarom niet zo kwetsbaar, omdat er op de markt van hightechproducten en machines weinig lokale aanbieders zijn.Barco.Barco heeft een sterke stek veroverd op de Braziliaanse markt, sinds het bedrijf er zes jaar geleden voor het eerst de markt prospecteerde. In september 1998 opende Barco ook een kantoor in Argentinië. Vanuit Sao Paulo begeleidt een team van achttien mensen de klanten op technisch en commercieel vlak - zij worden ook ingezet in andere Zuid-Amerikaanse landen, net als hun Zuid-Amerikaanse collega's. Ook in Brazilië mikt Barco op hoge kwaliteitsprojecten en slaagt het bedrijf erin, grote projecten weg te kapen. Robert Lambermont: "In nieuwe dingen zijn ze hier vaak sneller, omdat ze soms een technologiesprong maken." Van de devaluatie heeft Barco relatief minder last: "Onze klanten zijn industriëen die vooruit moeten. Wel worden sommige projecten misschien uitgesteld." Bijkomende troost is dat ook de concurrenten van Barco in dezelfde boot zitten. Voor Barco in zijn geheel is de Zuid-Amerikaanse markt bovendien niet zo belangrijk. Slecht 2% van totale omzet wordt gerealiseerd in heel Zuid-Amerika.Solvay.Solvay is na Tractebel de grootste, Belgische investeerder in Brazilië. Het chemieconcern is er al aanwezig sinds 1947 en haalde er vorig jaar een omzet van bijna 500 miljoen dollar. Solvay werkt nu in een joint venture aan een nieuwe investering om de Renault-fabriek in Sao Paulo bezinetanks toe te leveren. Jean-Pierre Lapage: "We volgen de autoproducenten die just-in-timeleveringen vragen." De auto-industrie verkeert echter in moeilijkheden door de ingestorte autoverkoop. De snel groeiende polymeermarkt maakte echter heel wat goed. Jean-Pierre Lapage: "Er is nog veel potentieel. Het verbruik per capita van petrochemische producten is hier te vergelijken met het Europese in de jaren vijftig." Of de devaluatie de winst aantast, is nu nog niet in te schatten.Jean-Pierre Lapage: "Vorig jaar waren we redelijk winstgevend, maar nog niet zoals we het zouden willen. Veel zal nu afhangen van de inflatie. Dan worden onze grondstoffen duurder, maar door de recessie hebben we zelf niet veel ruimte om onze verkoopprijzen op te drijven. Onze eerste reactie op de devaluatie was daarom, de import stoppen en op zoek gaan naar een goedkopere, lokale bevoorrading."De Smet do Brasil."Theoretisch is de devaluatie een goede zaak," zegt Olivier Hanne, directeur van De Smet do Brasil. De Smet verkoopt op de Braziliaanse markt machines en diensten voor de zaadolie-industrie. Vorig jaar werd een omzet van 10 miljoenreal geboekt. Olivier Hanne: "De zaken volgen het ritme van de Braziliaanse economie. Dankzij de devaluatie moet er dit jaar weer een procentje groei in zitten, tegenover een stagnatie in 1998."Daan Killemaes