D irk Thomaere studeerde geschiedenis. "Met het traditionele plan om later in het onderwijs te gaan staan," vertelt hij. Maar hij twijfelde, was op zoek naar iets "dynamisch" en koos er uiteindelijk voor om de wereld van de IT te verkennen. "In 1985 kwam ik als verkoper bij een distributeur van informaticamateriaal terecht, net toen die sector volop aan het groeien was." Een ...

D irk Thomaere studeerde geschiedenis. "Met het traditionele plan om later in het onderwijs te gaan staan," vertelt hij. Maar hij twijfelde, was op zoek naar iets "dynamisch" en koos er uiteindelijk voor om de wereld van de IT te verkennen. "In 1985 kwam ik als verkoper bij een distributeur van informaticamateriaal terecht, net toen die sector volop aan het groeien was." Een uitgekiende carrièreplanning heeft Thomaere nooit nodig gehad, zijn voorliefde voor nieuwe technologieën en nieuwe uitdagingen duwde hem steeds in de juiste richting. Dat bleek een eerste keer in 1991 toen Thomaere's werkgever Maxcom failliet ging. Hij ging toen aankloppen bij de Taiwanese computerbouwer Mitac, een van de merken die Thomaere in zijn portefeuille had, en zette samen met enkele collega's Mitac Benelux op. In 1995 werd hij area manager voor de Duitse, Oostenrijkse en Zwitserse markt. Vijf jaar later maakte Thomaere de overstap naar Toshiba. "Ik kreeg er voor heel Europa de klanten op wereldwijd niveau onder mijn hoede, zeg maar de aankopen van bedrijven als Microsoft." En toen kwam de Zwitserse lokroep. Begin 2002 besloot Toshiba zijn distributiemodel in Zwitserland grondig te hervormen. Het exclusieve contract met een lokale distributeur werd stopgezet en de Japanners besloten een eigen vestiging uit te bouwen. Thomaere leek de geknipte man, onder meer vanwege zijn ervaring in het gebied. "Ik mocht er van niets beginnen, nieuwe distributeurs aantrekken en mensen aanwerven. En dat allemaal op een complexe en bijzonder concurrentiële markt."Sinds vorige maand is hij terug in België om hier naar eigen zeggen vooral op marketingvlak een nieuwe start te nemen. "We hebben een sterke naam op het vlak van notebooks, maar ik vind dat de visibiliteit van het merk de jongste jaren wat zwakjes geworden is. Ik ga hierover dus zeker intens communiceren met distributeurs en winkeliers."R.C. R.C.Dirk Thomaere wil in België vooral op marketingvlak een nieuwe start nemen.