Op het Technologiepark van Zwijnaarde heeft gedelegeerd bestuurder Gémar Hompes van Sofico net zijn raad van bestuur gezien. De doelstellingen voor het komende jaar zijn goedgekeurd. Een groei van 18 procent moet Sofico dit jaar op bijna 20 miljoen omzet en 140 medewerkers brengen. Tegen 2015 moet de omzet 27 miljoen zijn, de bedrijfskasstroom 8 miljoen. "We gaan snel", lacht Hompes. Sofico wil in 2013 weer 20 extra medewerkers aanwerven.
...

Op het Technologiepark van Zwijnaarde heeft gedelegeerd bestuurder Gémar Hompes van Sofico net zijn raad van bestuur gezien. De doelstellingen voor het komende jaar zijn goedgekeurd. Een groei van 18 procent moet Sofico dit jaar op bijna 20 miljoen omzet en 140 medewerkers brengen. Tegen 2015 moet de omzet 27 miljoen zijn, de bedrijfskasstroom 8 miljoen. "We gaan snel", lacht Hompes. Sofico wil in 2013 weer 20 extra medewerkers aanwerven. De Gentenaren behoren tot de wereldtop in bedrijfsbeheersystemen voor operationele autoleasingmaatschappijen. Die langetermijnwagenverhuurders bieden vaak een reeks extra diensten: tankkaarten, onderhoud, schadebehandeling, vervangwagens. De ploeg van Hompes automatiseert die complexiteit zo veel mogelijk. Sofico begon al in 1988 met de ontwikkeling van een eerste systeem, Leasebase, dat nog altijd klanten heeft. Veertien jaar geleden begon het aan een op-volger, Miles. Al in 2002 propageerde het het concept van de virtuele leasingmaatschappij, waarin tal van processen automatisch zouden verlopen. Gebruikers zouden met Miles aanzienlijk meer contracten per medewerker kunnen beheren dan met de klassieke leasing-systemen. Sofico pionierde daarvoor al met Java en de toen gloednieuwe standaard voor automatische gegevensuitwisseling xml. "Sofico was er echt de eerste mee in de leasingbranche. Het heeft de lange adem gehad om dat pakket door te blijven ontwikkelen, tegen de stroom in", zegt leasingspecialist Marc Peeters, associate director van KPMG Management Consulting IT Advisory uit Amstelveen en coauteur van marktstudies over de software voor de leasingbranche. Sofico kent hij al van in 1993, toen het personeel nog aan één tafel een kaartje kon leggen. Dit jaar wordt Sofico 25 en telt het 120 medewerkers. Zijn pakket wisselt gegevens uit met de systemen van de tankstationuitbaters, de pechverhelpers en de verzekeraars, de platformen voor de automatische goedkeuring van herstellingsoffertes, de kortetermijnverhuurders voor vervangwagens en zo meer. Wereldwijd beheren systemen van Sofico nu meer dan een miljoen leasingcontracten. Ze coveren de hele levenscyclus, van prospectie en prijsofferte tot de herverkoop van de wagen na het contract. "Vergelijk Miles met een modulair bedrijfsbeheersysteem als SAP of JD Edwards. Het is een kader waarin elk bedrijf zijn eigen processen kan configureren", zegt Peter Hennion, voorheen een onafhankelijk consultant van 2DriveU, maar sinds een jaar in dienst bij Sofico. "Leasing wordt steeds meer gemeengoed. Daarom willen maatschappijen zich differentiëren met een eigen aanpak en een specifieke dienstverlening boven op het leaseproduct. Miles biedt hun die flexibiliteit", zegt hij. Daar komt heel wat optimalisering van bedrijfsprocessen bij kijken. "Begeleiding van de klant is goed voor meer dan de helft van onze omzet", meldt Hompes. "Nog eens 20 tot 25 procent komt uit onderhoudsvergoedingen en ongeveer evenveel uit licenties." Sofico tarifeert zijn software op basis van het aantal beheerde contracten. De populariteit van operationele leasing bepaalt waar Sofico internationaal kan gaan groeien. "West-Europa, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan en Noord-Amerika zijn de gevestigde waarden", weet Jan Bouckaert, business development manager bij Sofico. "Daarnaast zijn er de opkomende markten Turkije en Zuid-Afrika, Brazilië en Colombia. En in Zuidoost-Azië heb je nog Maleisië, de Filipijnen en Korea. De vroegere Oostbloklanden komen op, maar iets trager dan verwacht. Rusland zit nog in de financiële leasefase." De eerste Turkse klant heeft vorig jaar Miles ingevoerd. In Zuid-Afrika is de implementatie bezig bij Standard Bank Fleet Management. In november bracht prins Filip tijdens een economische missie een bezoek aan de tien jaar oude vestiging van Sofico in Sydney. Hompes, die na zijn studies voor Banque PSA Finance werkte en daar Sofico's Leasebase implementeerde, was indertijd de eerste algemeen directeur van Sofico Services Australia. De firma heeft er nu 25 werknemers en zes van de grootste tien autoleasemaatschappijen als klant. Hompes: "In 1993 zijn we de eerste keer naar Australië gegaan. We hadden toen al klanten in België en Nederland. Het eerste weekend hebben we alle toeristische sites bekeken. We dachten, misschien komen we hier nooit meer terug. Maar in 1994 hadden we onze eerste klant, in 1997 de tweede en in 2000 de derde. Begin 2002 hebben we een kantoor geopend. Australiërs staan open voor Europese producten. Heel anders dan de VS of Japan." Als een spin-off van zijn Australische vestiging heeft Sofico nu al een jaar drie werknemers in Tokio. "Bij een prospect met meer dan 100.000 wagens zijn we bij de laatste twee in de selectie", verklapt Hompes. Het openhouden van het kantoor is duur, maar de Japanse markt is de moeite. "Er rijden 3,5 miljoen leasingwagens, ongeveer zoveel als in de VS. België heeft er 400.000 tot 500.000, Nederland 700.000, ongeveer evenveel als Australië", zegt Hompes. De grootste afnemer van Sofico is zijn enige contract in de VS, de leasingmaatschappij Wheels, goed voor 250.000 wagens. Net zoals SAP proberen de Gentenaren met een standaardconfiguratie, zeg maar een 'chassis' om op verder te bouwen, de invoering van hun software te vergemakkelijken. Dat drukt de kosten en spreekt ook kleinere geïnteresseerden aan, onder meer de filialen van internationale leasingmaatschappijen. Groei ziet Sofico ook in de verdere uitbreiding van het beheer van consumentenfinanciering van wagens en in het beheer van operationele leasing van andere activa, zoals machines. Hompes is optimistisch dat nieuwe leasingtrends de flexibiliteit van Miles nog beter in de verf zullen zetten. "Vroeger was het beheer geconcentreerd rond een autocontract. Nu draait het rond een mobiliteitscontract, een individu. Die krijgt dan bijvoorbeeld 500 euro per maand. Dat kan hij dan volledig aan een auto besteden, maar ook combineren met een bus- of treinabonnement. Of hij kan een kleinere auto krijgen, maar bijvoorbeeld vijf weekends per jaar of tijdens de vakantie recht hebben op een monovolume of een break. Of hij combineert een auto met fietslease, een fiets met onderhoud. ALD heeft 7 Wheel Lease, een combinatie van een auto en een driewielige scooter. Dit soort formules maakt het beheer veel complexer." Ondere andere LeasePlan met Mobility Mixx, ALD met ALD newmobility en Athlon met Smarter Mobility rollen al dergelijke formules uit. Een Nederlandse starter op dit terrein, Masfina Mobility, is met Sofico scheep gegaan. "Zij zochten een flexibel systeem. Wij leren op onze beurt van hun ideeën rond mobiliteit", stelt Hompes. BRUNO LEIJNSE, FOTOGRAFIE THOMAS SWEERTVAEGHER"Vroeger was het beheer geconcentreerd rond een autocontract. Nu draait het rond een mobiliteitscontract, een individu" Gémar Hompes