Haarkapper Smedts Haircompany schopte het als allereerste in de geschiedenis tot laureaat van de wedstrijd "Zelfstandige Ondernemer van het Jaar".
...

Haarkapper Smedts Haircompany schopte het als allereerste in de geschiedenis tot laureaat van de wedstrijd "Zelfstandige Ondernemer van het Jaar". Smedts Haircompany was een van de laureaten van de wedstrijd "Zelfstandige Ondernemer van het Jaar" van het Liberaal Verbond van Zelfstandigen ( LVZ). De prijs ging weliswaar naar Jan De Kesel van Copy-Fill (zie Trends, 15 februari 1996), maar Smedts Haircompany was het eerste kapsalon dat ooit meedong naar de prijs en het meteen tot laureaat schopte. Waarom ? "België telt 22.000 haarkappers. In verhouding tot de bevolking het hoogste aantal ter wereld. De concurrentie is enorm. Maar wij merken daar niet veel van," beweert gedelegeerd bestuurder Guy Smits van de eenmanszaak Smedts Haircompany. In november 1993 werd de zaak boven de doopvont gehouden. Guy Smits staat in voor de zakelijke belangen, vrouw Chantal Smedts voor het "artistieke gedeelte". Het aantal werknemers klom inmiddels van vier naar elf. De omzet steeg "met 150 %" tot 7,7 miljoen frank. Goed knippen, een luxe-inrichting, een degelijke ontvangst en goed advies, en een goede prijs : dat zijn de vier elementen waarop de haarkapper in Brasschaat mikt. Smedts Haircompany lokt de hele familie voor een knipbeurt naar de kapper. Met voor elk familielid een gescheiden afdeling. Kinderen hebben een eigen speelhoekje of manipuleren een Nintendo-video terwijl de kapper met de schaar van start gaat. "Wij verzorgen niet alleen het kapsel van onze klant, maar lossen ook alle haarproblemen op. Zowel haarverlenging, -verdikking, extensions, prothesen, inplantingen als transplantaties." Het aanbod werd extra uitgebreid met een geschenkformule via cadeaubons, VIP-service een volledige haarbehandeling incluis. Mensen met haarproblemen worden in een aparte ruimte behandeld. "Discretie is zeer belangrijk, vooral bij de behandeling van pruiken." Tenslotte is er het viermaandelijks tijdschrift Smedts Hairnews, dat wordt verzonden naar 1500 families. "De klantenbinding is enorm. De families leggen het op de salontafel thuis. Dat brengt nog eens extra cliënteel." Het ruime pakket vergt zware investeringen. In november vorig jaar werd de winkelruimte verdubbeld tot 200 m2. "Klanten kunnen niet wachten. Ze hebben weinig tijd." Om de kosten van personeelsopleiding te drukken, werd samen met twee andere kappers (die voorts volledig losstaan van Smedts Haircompany) de cv Sanke opgericht. Sanke groepeert voor 35 mensen de opleidingen, en geeft en volgt demonstraties in binnen- en buitenland. SMEDTS HAIRCOMPANY Uitschieten boven de 22.000 andere haarkappers in België.