Philips

Sinds onze kooptip in oktober vorig jaar (zie Cash nr. 43 van 22/10/2009) is Philips met meer dan 30 % gestegen (bijna 40 % als we rekening houden met het brutodividend van 0,70 euro). Het aandeel werd ondersteund door veel beter dan verwachte resultaten voor de eerste drie maanden van het jaar. Het Nederlandse conglomeraat heeft een nettowinst van 200 miljoen euro geboekt terwijl de gemiddelde analistenverwachting uitging van slechts 102,4 miljoen euro. Na die cijfers zijn de winstverwachtingen gevoelig opwaarts bijgesteld. Sinds de herfst van 2009 is de consensus voor 2010 en 2011 verhoogd met 100 % tot 1,60 euro en met 60 % tot 1,90 euro. Zelfs op basis van die laatste cijfers biedt Philips echter nog altijd een redelijk gespannen waardering van 15,7 keer de verwachte winst voor 2010 en 13 keer de verwachte winst van 2011. De goede vooruitzichten op middellange en lange termijn zijn dus al in de koers verwerkt. Wij raden u daarom aan om nu al winst te nemen boven de 25 euro en posities in te nemen in aandelen met meer potentieel voor de komende 12 tot 24 maanden.
...

Sinds onze kooptip in oktober vorig jaar (zie Cash nr. 43 van 22/10/2009) is Philips met meer dan 30 % gestegen (bijna 40 % als we rekening houden met het brutodividend van 0,70 euro). Het aandeel werd ondersteund door veel beter dan verwachte resultaten voor de eerste drie maanden van het jaar. Het Nederlandse conglomeraat heeft een nettowinst van 200 miljoen euro geboekt terwijl de gemiddelde analistenverwachting uitging van slechts 102,4 miljoen euro. Na die cijfers zijn de winstverwachtingen gevoelig opwaarts bijgesteld. Sinds de herfst van 2009 is de consensus voor 2010 en 2011 verhoogd met 100 % tot 1,60 euro en met 60 % tot 1,90 euro. Zelfs op basis van die laatste cijfers biedt Philips echter nog altijd een redelijk gespannen waardering van 15,7 keer de verwachte winst voor 2010 en 13 keer de verwachte winst van 2011. De goede vooruitzichten op middellange en lange termijn zijn dus al in de koers verwerkt. Wij raden u daarom aan om nu al winst te nemen boven de 25 euro en posities in te nemen in aandelen met meer potentieel voor de komende 12 tot 24 maanden.Wij hadden u dit Spaanse aandeel in maart (zie Cash nr. 9) aanbevolen om te profiteren van de afstraffing van de Spaanse beurs. De daling van Madrid is sindsdien versneld als gevolg van de Zuid-Europese staatsschuldencrisis, maar Obrascon Huarte Lain (OHL) is erin geslaagd zich te handhaven, zelfs nadat het bedrijf zijn hoogste koers had bereikt in 18 maanden. De bouwgroep heeft opnieuw beter dan verwachte resultaten aangekondigd voor het eerste kwartaal, waaronder een nettowinst-stijging van 65 % tot 33,6 miljoen euro. Voor het hele jaar verwacht OHL, dat noteert op de Ibex35 (de belangrijkste index van de Beurs van Madrid), een cashflow- en nettowinstgroei van meer dan 10 % tegenover 2009, dat al een recordjaar was. Om in dat opzet te slagen, rekent de groep nog altijd op haar divisie concessies die voornamelijk autowegen exploiteert in Brazilië. De slaagkansen zijn overigens aanzienlijk, want de groep is duidelijk succesvol in het land van de samba. Zo heeft ze onlangs nog een contract binnengehaald voor de bouw van een waterzuiveringsstation in São Paulo. De groei van OHL in Brazilië zal overigens in de komende jaren geruggensteund worden door de Wereldbeker voetbal 2014 (in Brazilië) en de Olympische Spelen van Rio in 2016, wat infrastructuren vereist en een toename van de activiteiten met zich zal meebrengen. Gezien die vooruitzichten en de lage waardering (9,5 keer de verwachte winst voor 2010) raden wij u nog altijd aan om het aandeel te kopen. Ons koersdoel is 25 euro op 12 maanden, hetzij 11 keer de verwachte winst voor 2011.Sinds we u PSA Peugeot Citroën (Peugeot) eind vorige herfst (zie Cash nr. 46)adviseerden, verliep de evolutie van het aandeel in lijn met de markten, wat teleurstellend is. De op een na grootste autofabrikant van Europa heeft nochtans betere cijfers gepubliceerd dan verwacht voor de drie eerste maanden van het jaar. De omzet is met 27,5 % gestegen tot 14 miljard euro. Dat volstond echter niet om de beleggers volledig gerust te stellen. Zij maken zich nog altijd zorgen over de weerslag van het verdwijnen van de premies (die door talrijke regeringen vorig jaar werden toegekend om de autosector te ondersteunen). De daling van de verkoop zet zich de laatste maanden weliswaar door in Europa, maar Peugeot slaagt erin om dat te compenseren door marktaandeel te winnen. In mei gaf de leeuwengroep aan een marktaandeel van 14,7 % te hebben bereikt in Europa, tegenover 14 % een jaar eerder. Op wereldwijd niveau is de verkoop van auto's daarentegen duidelijk gestegen dankzij de opkomende landen. Onlangs heeft Carlos Ghosn, CEO van Renault en Nissan, verklaard dat de wereldwijde verkoop wellicht het recordniveau van 70 miljoen voertuigen zal bereiken in 2010 (tegenover 57 miljoen in 2009). Peugeot, dat in het eerste kwartaal marktaandeel moest prijsgeven in de opkomende landen, is goed geplaatst om te profiteren van die gunstige vooruitzichten dankzij de nieuwe modellen die het op de markt heeft gebracht in China (waar de groep haar marktaandeel wil verdriedubbelen tot 10 % in de komende jaren) en in Latijns-Amerika. Wat de waardering betreft, noteert Peugeot momenteel aan amper 0,4 keer de boekwaarde... Onlangs heeft Option een nieuw contract aangekondigd waardoor de beurskoers naar goede gewoonte is gestegen. In dit geval heeft het contract betrekking op de levering van USB-modems (die in een speciaal WK-kleedje zijn gestoken) aan het Australische bedrijf Optus. Net zoals bij elk contract dat eerder werd aangekondigd, is het echter niet zozeer de vraag of het Leuvense bedrijf erin zal slagen om zijn producten verkocht te krijgen (de vraag is immers groot genoeg), maar wel of het winst zal kunnen maken. De trading update over het eerste kwartaal eind april beloofde alvast niet veel goeds. Option, dat marktaandeel blijft verliezen aan zijn Chinese concurrenten, zag zijn omzet met 32 % dalen ten opzichte van de drie laatste maanden van 2009 en instorten met 74 % op jaarbasis. De cashgerelateerde bedrijfskosten (exclusief afschrijvingen op materialen en kosten voor onderzoek en ontwikkeling) zijn op hun beurt met 51 % gedaald ten opzichte van de periode januari-maart 2009. Dat is een stuk minder snel dan de omzetdaling. Hoewel de transitie naar geïntegreerde oplossingen (die hogere marges moeten bieden) een stap in de goede richting is, twijfelen we eraan of dat zal volstaan om het bedrijf opnieuw rendabel te maken. Wij raden u daarom nog altijd aan om te verkopen.Door Cédric Boitte