P hilippe Jouret (32) van Extravaganza Motors is teleurgesteld in de nieuwe regels die Europees commissaris van Concurrentie Mario Monti heeft uitgevaardigd: "Europa wilde prijstransparantie door meer handel over de grenzen heen, maar de constructeurs doen er alles aan om dat te bemoeilijken."
...

P hilippe Jouret (32) van Extravaganza Motors is teleurgesteld in de nieuwe regels die Europees commissaris van Concurrentie Mario Monti heeft uitgevaardigd: "Europa wilde prijstransparantie door meer handel over de grenzen heen, maar de constructeurs doen er alles aan om dat te bemoeilijken." Jouret en zijn collega's opereren bij voorkeur in de schaduw. Hun werk wordt niet geapprecieerd door de grote autoproducenten. Want de tussenpersonen azen op de goedlopende nieuwe modellen. Met een Cardoen valt meer te leven, omdat die ook geregeld overstocks aankoopt: nieuwe wagens van een model dat op het punt staat te worden veranderd, waardoor de officiële dealers kunnen vermijden die wagens zelf tegen dumpingprijzen te moeten verkopen. De tussenpersonen kunnen zich niet beroepen op een dergelijke 'nuttige' rol. "Ik sta op het intranet van de meeste Duitse merken op de graue Liste," merkt Jouret op. Concreet betekent dit dat een dealer niet aan Jouret mag verkopen, of hij riskeert een straf. Want Jouret is een wederverkoper, en moet volgens de nieuwe Europese normen een mandaat kunnen voorleggen van een privé-persoon om een wagen te mogen aankopen. "Zelfs al heb ik dat, dan lukt het negen op de tien keer niet." Dus komen er extra tussenschotten: een Duitse (nep-)transporteur, een taxifirma of een autoverhuurder kopen de wagen, en spelen hem door aan de tussenpersoon. "Zelfs dat is geen waterdicht systeem, want bijvoorbeeld bij de X5 liet BMW alle bestellingen nakijken: wie twee, drie of vier keer op dezelfde naam had besteld, zag al zijn orders geannuleerd." De grootste bedreiging voor de onafhankelijke dealers komt van de steeds kortere leveringstermijnen voor auto's uit het officiële net. "Vroeger moesten ze daar soms acht maanden tot een jaar wachten, en was de klant bereid een meerprijs van soms wel 12.500 euro te betalen voor een onmiddellijk geleverde Mercedes. Nu betaalt niemand nog meer dan de nieuwprijs." Maar de grote dupe van de Monti-hervormingen worden de kleine officiële dealers. De directe kortingen verminderen, maar dankzij de bonussen blijft het inkomen ongeveer gelijk - op voorwaarde dat de dealer zijn aantallen haalt. "Dan komen wij van pas, omdat wij weliswaar een paar van zijn goedlopende modellen kopen, maar ook een aantal van de zwak verkopende auto's."Mercedes, BMW, Porsche en Range RoverJouret zelf studeerde voor industrieel ingenieur aan hogeschool De Naeyer in Mechelen, en begon in 1993, na tussenstops bij de bouwfirma Dynamo en een distributeur van autoaccessoires, met Extravaganza. "Ik begon links en rechts eens uit te kijken, reed naar Duitsland en Denemarken, en kwam vrij snel in contact met een Duitse tussenpersoon die al veel naar België verkocht." Extravaganza Motors is nu nog gevestigd in Lebbeke, maar kijkt uit naar een nieuwbouw in het Gentse. "Geen plein met omheining en een tuinhuisje erop, want dat vreet aan je werkingsmiddelen." Het bedrijf specialiseert zich in Mercedes, BMW, Porsche, Range Rover en occasioneel Jaguar, Ferrari, Bentley enzovoort. Een naverkoop- en onderhoudsdienst is er niet bij: daarvoor werkt Jouret samen met bevriende garages. Volgend jaar wil Jouret twee mensen extra aanwerven. Na Duitsland komt er een tweede buitenlandse vestiging in het Verenigd Koninkrijk. "Twee jaar geleden gebeurde 90% van onze verkoop in België. Nu is het buitenland al goed voor de helft van de verkoop. Sinds begin vorig jaar verkopen we ook rechtstreeks aan particulieren. Een beetje noodgedwongen, want ook onze vaste klanten bestellen nu meer en meer via het internet." Naar eigen zeggen rijden onder meer de gewezen Israëlische minister van Buitenlandse Zaken en Nobelprijswinnaar Simon Perez, de Italiaanse zangeres Laura Pausini en de Belgische wielrenner Frank Vandenbroucke met auto's rond waarvoor Jouret bemiddelde. Luc Huysmans [{ssquf}], luc.huysmans@trends.be"Ik sta bij de meeste Duitse merken op de graue Liste."