Overal in Europa moeten autofabrieken sluiten, dus nu is hét moment voor een nieuwe fabrikant. Dat is de tegendraadse redenering van Julien Fourgeaud (33). De gewezen manager van het Finse Rovio, bekend van het spelletje Angry Birds, heeft samen met de ontwerper Joona Kallio in Finland Fourgeaud Scarlet Motors opgericht. De start-up, grotendeels door de oprichters zelf gefinancierd, werkt aan een elektrische sportwagen die ze ook in Europa willen produceren. "De technologie is voldoende ontwikkeld. Elektrische wagens staan op de rand van de doorbraak. Het is een uitgelezen kans voor nieuwe spelers om de markt te betreden. De auto-industrie zal ingrijpend en voorgoed veranderen", zegt Fourgeaud met overtuiging.
...

Overal in Europa moeten autofabrieken sluiten, dus nu is hét moment voor een nieuwe fabrikant. Dat is de tegendraadse redenering van Julien Fourgeaud (33). De gewezen manager van het Finse Rovio, bekend van het spelletje Angry Birds, heeft samen met de ontwerper Joona Kallio in Finland Fourgeaud Scarlet Motors opgericht. De start-up, grotendeels door de oprichters zelf gefinancierd, werkt aan een elektrische sportwagen die ze ook in Europa willen produceren. "De technologie is voldoende ontwikkeld. Elektrische wagens staan op de rand van de doorbraak. Het is een uitgelezen kans voor nieuwe spelers om de markt te betreden. De auto-industrie zal ingrijpend en voorgoed veranderen", zegt Fourgeaud met overtuiging. Het deert hem niet dat slechts weinigen in de sector geloven dat Scarlet Motors genoeg autoliefhebbers zal kunnen overtuigen. "Wat we doen is niet zonder risico", geeft hij toe. "We richten ons niet op de modale chauffeur, maar op een nichesegment. Er zijn al veel sportmodellen, maar elektrische auto's kunnen veel sneller optrekken dan voertuigen met een brandstofmotor. Bovendien springen ze minder kwistig om met energie. Dat is een totaal andere rij-ervaring. Daarmee onderscheiden we ons van de concurrentie. De auto-industrie is honderd jaar oud en fabrikanten zijn blijven steken in de vorige eeuw. Voortdurend komen er nieuwe modellen, maar die zijn vaak niet afgestemd op de behoeften van de consument." Volgens Fourgeaud is het niet alleen een gebrek aan voeling met de consument. "Het ontbreekt de sector aan een eigentijdse visie op mobiliteit. Autofabrikanten zijn blind voor de evoluties in de consumentenelektronica. Software is daar erg belangrijk geworden. Auto's zullen die trend volgen. Die extra software is net een voordeel. Ook nadat een auto van de band is gerold, zullen via updates verbeteringen mogelijk zijn. En dankzij mobiel internet zijn er nieuwe diensten mogelijk die het rijcomfort verbeteren. Ik heb bij Nokia gezien hoe moeilijk het voor een groot bedrijf is om zich aan te passen. Grote bedrijven gedragen zich jammer genoeg te vaak als logge olietankers. Het is bijna onmogelijk die op tijd van koers te laten veranderen. Vaak zien ze trends ook niet aankomen omdat ze volledig gefixeerd zijn op zichzelf. Nokia was een voorloper met smartphones, maar zag veel te laat in dat modellen met een toetsenbord passé waren. Toen Apple in 2007 de iPhone introduceerde met een touchscreen, werd Nokia in enkele jaren gedegradeerd tot een tweederangsspeler." Het veertienkoppige team van Scarlet Motors heeft nog een lange weg af te leggen voor het bedrijf het gevecht met de gevestigde autoproducenten kan aangaan. "We hebben een virtueel model in 3D en er is een eerste chassis. Een eerste, volledige prototype volgt dit jaar. Daarna komt met de productie het echte werk. Het is onze bedoeling de wagens in Europa te produceren en zo veel mogelijk met Europese leveranciers te werken. Dat is perfect mogelijk. Europa mag niet twijfelen aan zijn industriële en technische knowhow. Finland heeft bijvoorbeeld erg goede ingenieurs. Bedrijven concentreerden zich hier vroeger op de thuismarkt, maar nu kijken ze ook over de grenzen." Nokia en Rovio zijn de bekendste twee voorbeelden van die internationale oriëntering van Finse bedrijven en Fourgeaud heeft bij beide gewerkt (Zie kader Het vernuft van gemene varkens). Dat hij nu met Scarlet Motors een compleet andere sector verkent, schrijft Fourgeaud toe aan zijn rusteloze karakter. Door zijn Franse en Zwitserse roots is hij opgegroeid in de bergen en als tiener was hij een verwoed alpineskiër. Later vond de adrenalinejunkie nog een snellere manier om van een berg af te raken: basejumpen met een parachute. "Zowel in mijn carrière als in mijn hobby's wil ik mijn grenzen verleggen. Ik ben ingenieur van opleiding, maar ik heb eigenlijk telkens een uitdaging gezocht die ver buiten mijn comfortzone lag. Daardoor ben ik vooral bezig geweest met productontwikkeling en marketing. Het oprichten van Scarlet Motors sluit meer aan bij mijn technische achtergrond. Maar de voorliefde voor snelle wagens speelt ook een rol. Ik vind nu mijn gading niet. Eigenlijk wil ik een auto ontwikkelen, waar ik wel mijn hart aan kan verliezen."STIJN FOCKEDEY