Angst

Elektrisch rijden kampt nog altijd met het probleem van range anxiety of afstandsstress: de angst om met een lege batterij te stranden zonder dat er een stopcontact in de buurt is om 'elektriciteit te tanken'. Opladen duurt bovendien lang: 4 (voor motoren en scooters) tot 8 uur (voor auto's). Snelladen is de oplossing, maar dan moeten er wel voldoende snellaadpunten zijn. Er zijn weinig elektrische wagens omdat er niet voldoende snellaadpunten zijn en er komen geen snellaadpunten bij omdat er niet genoeg elektrische wagens zijn. Zit elektrisch rijden in een kip-ei-situatie?
...

Elektrisch rijden kampt nog altijd met het probleem van range anxiety of afstandsstress: de angst om met een lege batterij te stranden zonder dat er een stopcontact in de buurt is om 'elektriciteit te tanken'. Opladen duurt bovendien lang: 4 (voor motoren en scooters) tot 8 uur (voor auto's). Snelladen is de oplossing, maar dan moeten er wel voldoende snellaadpunten zijn. Er zijn weinig elektrische wagens omdat er niet voldoende snellaadpunten zijn en er komen geen snellaadpunten bij omdat er niet genoeg elektrische wagens zijn. Zit elektrisch rijden in een kip-ei-situatie? De supermarktketen Delhaize haalde in maart het nieuws met de presentatie van een eerste snellaadpunt voor elektrische voertuigen bij zijn vestiging in Jette. Het is het eerste van een serie van twaalf die Delhaize zal installeren in samenwerking met Nissan en The New Motion. Een snellader brengt de batterij van een elektrische auto in een half uur op 80 procent van haar capaciteit. Nissan, dat met de Leaf een elektrisch model op de markt heeft, schenkt de snelladers aan Delhaize. Woordvoerster Marie-Louise Van Dyck zegt dat Nissan in ons land naar dertig laadpunten wil: "Behalve de twaalf bij Delhaize plaatsen we er ook een bij Van der Valk aan de E40 in Nijvel. Over de rest lopen nog onderhandelingen. Ze wijst er ook op dat een snellader er voor noodgevallen is. "Het is voor de batterij beter ze thuis op te laden via het stopcontact", weet Van Dyck. De snellaadpunten die Nissan in ons land plant, zijn niet de enige. Total Belgium heeft er sinds begin 2011 twaalf: tien in Brussel, één in Antwerpen en één in Namen. Ook bij Total is de capaciteit van de batterij na een half uur weer op 80 procent. Eandis werkt samen met de Vlaamse overheid aan het Eva-project ('Elektrische Voertuigen in Actie'), dat op termijn wil komen tot een oplaadpunt voor elektrische fietsen, scooters, motoren en auto's om de 20 kilometer in zeventig gemeenten. Het Eva-project heeft zowel een snellader als een gewone lader. Een snellaadbeurt neemt een uur in beslag. Momenteel is het in die Eva-punten rustig, buiten Knokke-Heist. Elektrisch rijden is vooral interessant voor mensen die 'regelmatige' afstanden doen, zegt Marie-Louise Van Dyck van Nissan. "Wie veel autosnelwegen doet, kan beter geen elektrische auto nemen. Maar veel mensen rijden niet meer dan 50 kilometer per dag. Dat betekent dat een paar keer per week opladen voldoende is. We gaan bij Nissan ook niet alles ombouwen naar elektrisch. We denken dat het aandeel van elektrische wagens beperkt blijft tot 5 à 10 procent." Bij het project van Nissan en Delhaize is het 'tanken' van elektriciteit het eerste jaar gratis. De elektrische rijders moeten wel een pasje aanvragen bij New Motion. Dat kost 25 euro. Total rekent 4 euro per slot van 10 minuten. Betaling gebeurt met een ticket dat je ter plaatse koopt, waarbij je een code krijgt. Daarnaast is er ook een systeem van voorafbetaling met een kaart. Bij het Eva-project wordt abonnementsgeld gevraagd. Verschillende gemeenten (zoals Leuven) nemen in het eerste jaar de elektriciteitskosten voor hun rekening.AD VAN POPPEL