De alproïstische CEO

Sjoukje Smedts  medewerker van Trends

Het energiepeil van Bernard Deryckere, de CEO van Alpro, moet torenhoog zijn. Termen als superdynamisch, gedreven en enorm energiek vliegen je om de oren als je het zijn collega’s en kennissen vraagt. Die kenmerken vertaalden zich na zijn start als gedelegeerd bestuurder in 2001 dan ook in een groei van het merk Alpro. De omzet steeg van 100 miljoen euro in 2001 naar 184 miljoen euro in 2007. Dat Alpro’s bedrijfsresultaat in 2007 naar -2,6 miljoen euro dook, is te wijten aan een waardevermindering op de voorraad. De Belgische voedingsgroep Vandemoortele heeft haar soja-afdeling voor 325 miljoen euro verkocht aan haar Amerikaanse sectorgenoot Dean Foods.

“Bernard Deryckere kan zich tegelijk opstellen als marketeer en als general manager, een zeldzame combinatie”, vindt de voorzitter van Ter Beke, Luc De Bruyckere. De beslissing om een Alpro-fabriek in Amerika te openen, draaide Deryckere vlak na zijn aankomst bijvoorbeeld terug omdat hij vond dat het merk nog niet sterk genoeg stond in Europa. Ondertussen ligt het Belgische product in de Verenigde Staten en in Canada toch in de rekken onder de merknaam Belsoy, bij ons onder de merknamen Alpro en Provamel.

De Groep Vandemoortele – waar Alpro een onderdeel van is – zette het bedrijf enkele maanden geleden in de etalage om haar hoge schuldenlast te verlagen. “Nu Alpro in handen van een multinational komt, zal Bernard misschien minder vrijheid krijgen om zijn eigen koers te varen en dat betreurt hij”, weet De Bruyckere. Deryckere, die als hoofd van de divisie Soy Foods ook deel uitmaakte van het directiecomité van Vandemoortele, ging erg houden van de baan die zijn terugkeer naar ons land betekende.

“Hij geeft zich tijdens de week 100 procent voor het bedrijfsleven, maar tijdens het weekend wil hij zich 100 procent voor zijn vrouw en twee kinderen kunnen inzetten. Ik begrijp dat een buitenlandse carrière daarom op hem woog”, verklaart Michel Delfosse van Promo Fashion, een studievriend die Deryckere later wist te strikken voor zijn adviesraad.

Zakendoen op de poolkap

Deryckere scheerde in het buitenland nochtans hoge toppen. Hij startte zijn loopbaan in 1983 als productmanager van Persil bij Henkel Belgium. “Het was iemand die er door zijn creativiteit onmiddellijk bovenuit stak”, herinnert Hans Van Bylen zich, het hoofd van de cosmeticadivisie van Henkel die toen ook productmanager in België was. De kans om bij Unilever accountmanager te worden voor winkelformules als Sarma, Nopri en Unic greep Deryckere in 1987 met beide handen, waardoor hij later als European Category Director van Lipton de frisdrank Ice Tea op de kaart kon zetten. In zijn laatste functie bij Unilever Bestfoods – die van CEO Scandinavië – had hij zelfs de verantwoordelijkheid over 1400 medewerkers in twintig vestigingen, maar het pendelen werd hem te veel.

“Bernard vindt rust bij zijn familie en in zijn dorp, al blijft hij niet verstokt rond de kerktoren hangen”, zegt De Bruyckere, die net als Deryckere in Sint-Martens-Latem woont. Binnen de traditie van het familiebedrijf Vandemoortele is Deryckere een eerder discrete persoon. Tenzij hij ‘de sojazaak’ kan uitdragen, als voorzitter van de European Natural Soy Foods Manufacturers Association en als vicevoorzitter van de Franse sojavoedingsassociatie Sojaxa. Hoewel hij zijn vrije tijd nu in Latem doorbrengt, blijft Deryckere een West-Vlaming, geboren en getogen in Oostende. Vast staat dat Deryckere tijdens zijn jeugd in de kuststad de liefde voor het zeilen ontdekte. Maar hij is ook niet vies van een zwaardere sportieve uitdaging.

Zo trok hij in 2005 samen met onder andere Thomas Leysen en Dixie Dansercoer enkele dagen op poolexpeditie. “Als we het bij -30 graden moeilijk hadden om de tenten op te slaan, was hij degene die ons met een kwinkslag steeds deed lachen”, vertelt Leysen. “Hij had het nochtans moeilijk”, vult Dansercoer aan. “Maar het typeert hem dat hij daar open over is. De hardheid van de tocht heeft hij achteraf serieus geanalyseerd en hij besefte hoe sterk aanmoedigingen helpen om door te zetten. Die techniek gebruikt hij als toegankelijke CEO nu heel vaak.” Ondanks de vermoeidheid was zakendoen zelfs op het ijs voor Deryckere nooit veraf. Leysen glimlacht. “Hij liep daar de hele tijd met zijn Alpro-vlag om ze toch maar op de poolkap neer te kunnen planten.” (T)

Bernard Deryckere (50)

CEO Alpro (Vandemoortele Groep)

Gehuwd, twee kinderen

Vrije tijd: zeilen

Sjoukje Smedts

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content