De aardappel zit in de puree

De Belg mag dan al een frieteter zijn, de consumptie van aardappelen daalde de afgelopen decennia tot een dieptepunt. Toch gaat het verkoopvolume van aardappelgroothandelaar Muyshondt uit Ranst er nog elk jaar op vooruit. Het recept: integrale ketenbewaking en diversificatie naar aardappelvlokken, kroketten en puree.

Op de meterslange transportbanden wriemelen tienduizenden aardappelen. De poters stromen samen in vergaarbakken, waar acht werknemers de verkeerde exemplaren eruit gooien.

“De naspeurbaarheid van onze producten wordt steeds belangrijker,” verklaart Jos Muyshondt, gedelegeerd bestuurder van de nv Muyshondt de nijvere activiteit. “Al twintig jaar zit ik in het vak, en de consumptie van aardappen daalt elk jaar. Maar ons volume ging er steeds op vooruit.”

CONGO.

Muyshondt, een groothandelaar in aardappelen, is in 1999 drie kwarteeuw jong. Vooral sinds begin jaren zeventig focust het bedrijf, gelegen naast het Albertkanaal in Ranst, alleen nog op aardappelen. Grootvader Jos, die in de jaren twintig het bedrijf oprichtte, bracht met paard en kar nog een uitgebreide waaier van groenten en fruit naar markten in de wijde omgeving van Ranst. Na de Tweede Wereldoorlog zorgden vader Kamiel en oom Corneel voor een bijzondere dynamiek door de export van Belgisch fruit en groenten naar Congo. “We konden topproducten leveren door de hoge koopkracht van de kolonialen,” herinnert zich Jos Muyshondt. Maar in 1960 komt een abrupt einde aan de bloeiende activiteit, door de onafhankelijkheidsstrijd. “Plots waren we 70% van onze omzet kwijt,” zucht Jos Muyshondt.

“Tien jaar lang hebben we aan de omschakeling van ons bedrijf gesleuteld. Aanvankelijk exporteerden we seizoensgebonden fruit en groenten naar de buurlanden. Maar eind jaren zestig richtten we ons op de grootdistributie. We kozen voor aardappelen. Groeien met een groot gamma aan groenten en fruit was onmogelijk.”

Muyshondt springt inderdaad meteen op de kar van de opduikende supermarkten. GB wordt als eerste klant binnengerijfd. En dertig jaar later haalt de grootgrutter nog steeds aardappelen in Ranst. Net als Aldi, Makro of Match. Het gros van de producten wordt verkocht als private label.

Op een sterk concurrentiële markt, met bovendien toenemende concentraties, behoudt Muyshondt een sterke positie door een integrale ketenbewaking en vakmanschap bij telers en medewerkers. Twee derde van het volume aardappelen wordt op maat geteeld. “De telers werken volgens ons lastenboek. En de aardappelen komen uit dezelfde streek, zodat ze dezelfde smaak- en kookeigenschappen hebben,” weet Bart Muyshondt, die samen met broer Jos de familiale kmo bestuurt. Twee derde van de productie komt uit eigen land. Een andere troef is de waaier aan kalibers, rassen en verpakkingen op maat van de klant. Ook het voorraadbeheer voor de grootgrutter steekt in het dienstenpakket. “De afdeling fruit en groenten is het paradepaardje van de supermarkt geworden. De visuele aspecten worden steeds belangrijker voor de consument,” weet Jos Muyshondt.

GEEN FRIETEN.

Toch diversifieert ook het bedrijf uit Ranst naar afgeleide producten. Want frieten, kroketten, of puree zijn vandaag al goed voor 38% van de jaarlijkse consumptie van aardappelen. De Belg eet gemiddeld 60 kilo aardappelen per jaar, waarvan 23 kilo als afgeleid product.

In 1991 startte Muyshondt de diversificatie met de overname van de Brugse nv Gerona. Het bedrijf maakt onder meer hertoginnenaardappeltjes, kroketten, puree. Frieten maakt het bedrijf niet. Om rendabel te zijn, is immers een capaciteit nodig van 20 ton per uur. De twaalf werknemers zorgden in 1998 voor een omzet van 160 miljoen frank. Een één jaar jonge diversificatie is de Coopérative Transformation Silly, in de gelijknamige Henegouwse gemeente. Het bedrijf maakt aardappelvlokken voor de voedingsindustrie. De tien werknemers zullen in het eerste boekjaar een omzet van 60 miljoen frank realiseren. Een klein bedrag in vergelijking met de 400 miljoen omzet van de nv Muyshondt in 1998. “De aardappel blijft onze belangrijkste business,” bevestigt Jos Muyshondt. “Met de verwerkte producten spelen we in op de veranderende gebruiksgewoonten.”

WOR

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content