Plaatjes van dieren die verspringen als je ze van positie verandert, bestaan al lang. Wat Crea Printing Industries doet, is echter van een ander kaliber. Op de omslag van de jongste Ché is babe Tanja Dexters in vier poses te bewonderen, afhankelijk van de invalshoek waaruit de foto wordt bekeken. "De techniek is niet nieuw," geeft bestuurder ...

Plaatjes van dieren die verspringen als je ze van positie verandert, bestaan al lang. Wat Crea Printing Industries doet, is echter van een ander kaliber. Op de omslag van de jongste Ché is babe Tanja Dexters in vier poses te bewonderen, afhankelijk van de invalshoek waaruit de foto wordt bekeken. "De techniek is niet nieuw," geeft bestuurder Benedict Cosaert toe. "Maar met behulp van de nieuwste druktechnologie hebben we het procédé kunnen perfectioneren." Op dit moment is Crea de enige drukkerij in België die driedimensionaal drukwerk kan afleveren. Die zucht naar pionierswerk mag vreemd lijken voor een bedrijf dat in 1918 werd opgericht door koster Alfred Cosaert om tegemoet te komen aan de vraag naar rouw- en doopdrukwerk. Kleinzoon Geert bouwde het bedrijf uit tot een grote drukkerij en investeerde begin jaren tachtig in drukwerk op kunststof. Een geslaagde gok, want zowat alle grote bestellingen voor kleurenstickers ( VTM, VT4, Donna) komen bij Crea terecht. Crea is nu twee jaar bezig met de commercialisering van driedimensionaal drukwerk. Behalve covers nam de drukkerij ook een flink deel van de euroconvertors voor zijn rekening die vorig jaar gul werden verspreid. Er zijn displays gedrukt, cd- en dvd-hoesjes, nieuwjaarskaarten en reclame voor auto's. Het bedrijf heeft acht verkopers in België, twee in Nederland, twee in Parijs en een reeks agenten in Tsjechië en Denemarken. " 3D-printing maakt nu al 10% van onze omzet uit. Vreemd genoeg is er bij veel bedrijven in België nog scepsis over het product. Grote Franse banken vragen ons om hun nieuwjaarskaarten te drukken, maar in eigen land komt de reactie maar traagjes op gang." Tot de overtuigde klanten horen bedrijven als Philips, Toyota, Nestlé en enkele vertegenwoordigers van de muziek- en filmindustrie. Volgens Cosaert is het gebrek aan Belgisch enthousiasme zeker niet te wijten aan de prijs van een driedimensionale druk. "Het opzetten van een master is het duurst, het kost 2500 tot 3000 euro. Wat daarna komt, verschilt nauwelijks van ander drukwerk op kunststof."W.D.B. [{ssquf}]