Clichés zijn er om bevestigd te worden. De Antwerpse provincie heeft een flink deel van haar economische slagkracht te danken aan de aanwezigheid van de Antwerpse haven. De parallelle economie die daaraan verbonden is, zorgt voor jobs en welvaart. Over jobs gesproken, de 200 Antwerpse gazellen creëerden in vijf jaar liefst 13.159 banen. Die zitten verspreid over diverse sectoren, maar dat de chemie, logistiek, diamant en aanverwante diensten met het leeuwendeel gaan lopen, zal niet echt verrassen.
...

Clichés zijn er om bevestigd te worden. De Antwerpse provincie heeft een flink deel van haar economische slagkracht te danken aan de aanwezigheid van de Antwerpse haven. De parallelle economie die daaraan verbonden is, zorgt voor jobs en welvaart. Over jobs gesproken, de 200 Antwerpse gazellen creëerden in vijf jaar liefst 13.159 banen. Die zitten verspreid over diverse sectoren, maar dat de chemie, logistiek, diamant en aanverwante diensten met het leeuwendeel gaan lopen, zal niet echt verrassen. Evenmin een verrassing zijn de Antwerpse Trends Gazellen Ambassadeurs. Een beetje aha-erlebnis zal wie de gazellen - die reeds aan hun zesde editie toe zijn - volgt niet vreemd zijn. Bij de grote bedrijven gaat Bru Textiles met de trofee aan de haal. Vorig jaar slaagde de leverancier van interieurtextiel ook al in dat opzet. In de categorie van middelgrote bedrijven gaat de eer naar Legumex Trade. Een vennootschap uit de inmiddels flink uit de kluiten gewassen Univeggroep van Hein Deprez. Vorig jaar kaapte diezelfde vennootschap - toen nog onder de naam Fruit Invest - ook al die trofee weg. En, terwijl we bezig zijn, bij de kleine bedrijven is het Tweeds & Cottons die met die eer gaat lopen. Ook al een bekende, want dat is de vennootschap die de winkelketen Baton Rouge schraagt. Retailkoning Xavier Painblanc kreeg vorig jaar al de prijs voor zijn andere vennootschap, Bibi Fashion. Zowel Hein Deprez als Xavier Painblanc weigerden enige medewerking, ondanks het feit dat de gazellen léven bij ondernemend Vlaanderen - getuige de vele telefoons en mails die we ontvangen, én de vaststelling dat de gazellediploma's inmiddels diverse bedrijfsmuren sieren. Hun weigering kan er ons echter niet van weerhouden om die bedrijven, die symbool staan voor competitief ondernemerschap en de economische vaandeldragers zijn van de provincie, even in de kijker te plaatsen. Op de volgende bladzijden worden zij dus, samen met andere opvallende groeiers, voorgesteld. Wie de lijsten monstert, zal merken dat er een aantal opvallende namen tussen staan, die best een woordje uitleg verdragen. Zo staat, net als vorig jaar overigens, Agfa Europe op één in de ranglijst van de grote gazellen. De organisatie, die zichzelf aan het heruitvinden is, kent een boekhoudkundige groei. Door de centralisatie van de Europese verkopen van de ganse Agfa Groep en wegens het voort afwerken van het commissionair model, zijn de resultaten van de verschillende boekjaren niet met elkaar te vergelijken. Ook de steile klim van Telenet verdient enige nuancering. De opslorping van de vennootschappen PayTVCo en Mixtics hebben een dusdanige impact op de resultaten van het boekjaar 2005. Vandaar dat we de ambassadeurstitel doorgeschoven hebben naar een ander bedrijf uit de ranglijst. Wat ook een woordje uitleg verdient, zijn de belastingen die de 200 gazellen theoretisch hebben betaald in 2005. Op basis van de standaard vennootschapsbelasting en de nettowinst die geboekt werd, zou dat bedrag uitkomen op 2,3 miljard euro dat de schatkist mag incasseren. 74 procent van dat aanzienlijke bedrag wordt evenwel door één bedrijf bepaald. Exxonmobil Petroleum & Chemicals zag zijn omzet in 2005, in de divisie Esso België, met 104,5 procent stijgen tot 11,8 miljard euro. Ook de divisie Exxonmobil Chemical België zag in diezelfde periode zijn omzet met bijna een kwart (23,2 %) toenemen tot 4 miljard euro. En dit onder impuls van grotere verkoopvolumes en stijgende marktprijzen. Als dat geen gazellecijfers zijn. Eric Pompen Lieven Desmet