De Oost-Vlaamse Trends Gazellen Ambassadeurs zijn van een divers pluimage. Bij de grote bedrijven is Omega Pharma, bijna traditiegetrouw, de snelste groeier. De beursgenoteerde verdeler van voorschriftvrije gezondheidsproducten maakte in 2004 op Europees vlak een grote sprong voorwaarts, maar hapt dit jaar even naar adem om daarna de volgende sprong te kunnen maken (een bedrijfsprofiel vindt u op blz. 47).
...

De Oost-Vlaamse Trends Gazellen Ambassadeurs zijn van een divers pluimage. Bij de grote bedrijven is Omega Pharma, bijna traditiegetrouw, de snelste groeier. De beursgenoteerde verdeler van voorschriftvrije gezondheidsproducten maakte in 2004 op Europees vlak een grote sprong voorwaarts, maar hapt dit jaar even naar adem om daarna de volgende sprong te kunnen maken (een bedrijfsprofiel vindt u op blz. 47). Bij de middelgrote bedrijven kaapt Maxibel de trofee weg. Maxibel kon aanvankelijk profiteren van de snelle groei bij moederbedrijf Aliplast, maar de voorbije jaren heeft de specialist in extrusie van aluminiumprofielen zijn activiteiten zodanig gediversifieerd, dat nu al 80 % van de productie naar derden gaat (zie blz. 49). Bij de kleine bedrijven mag Faderi zich de ambassadeur noemen. Het bedrijf is opgericht door drie vijftigers, die zich samen op de nichemarkt van de gevelbepleistering gestort hebben (zie blz. 50). Behalve dat ze allemaal hard groeien, hebben de Gazellen nog een eigenschap met elkaar gemeen. Want om hun sprint op snelheid te houden, zijn ze continu op zoek naar extra talent. De 200 Oost-Vlaamse laureaten wierven in de periode 1999-2003 ruim 8000 medewerkers extra aan en dikten op die manier hun personeelsbestand aan met 25 %. In 2003 gaven die 200 bedrijven werk aan ruim 31.000 mensen. De werkloosheid mag dan hoog zijn - 600.000 Belgen zijn op zoek naar werk - en de creatie van jobs mag dan hoog op de agenda van de regering staan, bij de Trends Gazellen klinkt geregeld de klacht dat het niet altijd gemakkelijk is om gemotiveerde kandidaten te vinden om de extra vacatures in te vullen. Het zijn vooral de kleine bedrijfjes die relatief gezien een rijke bron van nieuwe jobs vormen. Bij de 25 Trends Gazellen in hun categorie ging de tewerkstelling op die vijf jaar van dik 200 naar bijna 750. De loonlijst werd dus gemiddeld drie tot vier keer langer. De kleinste Trends Gazellen deden het in 1999 nog met een handvol medewerkers, en in 2003 al met 20 tot 30 mensen. De 75 Trends Gazellen in de categorie van de middelgrote bedrijven creëerden 2500 jobs tussen 1999 en 2003. Vooral de prestatie van Johnson Controls Gent, een producent van interieuronderdelen voor de autosector, valt op: het bedrijf wierf op die vijf jaar 539 mensen extra aan. Johnson Controls Gent kwam echter niet in aanmerking voor de titel van ambassadeur, omdat het onvoldoende operationele onafhankelijkheid heeft van het moederbedrijf. De 100 Gazellen bij de grote bedrijven creëerden in de periode 1999-2003 ruim 5000 extra jobs. Wierven in die periode meer dan 200 mensen aan: SCF (E5-mode), TMVW (Tussengemeentelijke Maatschappij voor de Vlaamse Watervoorziening), Nutreco Belgium (dierenvoeding) en Uco Sportswear (textiel). Opvallend is ook dat twee grote Trends Gazellen het in 2003, ondanks hun sterke groei, met minder volk deden dan in 1999: Rendac (verwerking van dierlijke afval) en Denys (bouw). Geen sant in eigen land, maar geen gebrek aan internationale referenties. De voetballers van Real Madrid, Liverpool, Lokomotiv Moskou en de Amerikaanse footballplayers van de Philadelphia Eagles spelen op Belgisch kunstgras. Ook tijdens Euro 2004 in Lissabon of tijdens de Olympische Spelen in Athene werden de toernooien afgewerkt op Oost-Vlaamse grond.De drie broers Flamant slagen erin om met een mix van stijlen tot een eigen interieurconcept te komen. Ze jongleren met verhoudingen, terwijl een sobere houttoets de bovenhand voert. Kind aan huis bij de groten der aarde, maar ook de Ikea-generatie kan hun knusse eigentijdse stijl, geïnspireerd op het verleden, smaken.Sinds zijn afscheuring uit het Franse Vinci gaat deze 'eigenzinnige' aannemer zijn eigen weg. Diversificatie is de sleutel tot het succes. Slechts een kwart van de omzet komt nog uit de oorspronkelijke activiteit: watercollector- en waterleidingsprojecten. Ondertussen spitste Denys zich ook toe op de bouw van tunnels, terwijl een andere zuil zich situeert in kabel- en leidingswerken. Tachtig ingenieurs ontwikkelen voortdurend baanbrekende technieken. Denys speelt eigen onderzoek en ontwikkeling uit als troef op nieuwe domeinen.De vertaling van innovatieve niches. ConTeyor maakt Multibag-systemen op maat voor elk project. Het Fitbox Systeem, een hangmappensysteem voor kleinere onderdelen, past in de standaardkratten van de auto-industrie. In enkele jaren tijd is ConTeyor uitgegroeid tot de standaard in de automobielindustrie. Het levert zijn concept aan bijna alle autoconstructeurs en aan toeleveranciers.F ood for thought moet Christian Dumolin gedacht hebben, toen hij zich met zijn investeringsvehikel Koceram in de voedingssector gooide. Snacks op basis van rijst zitten in de lift. Grain Cake Bakery richt zich naar de groothandel en distributie, die naar wens onder private label de producten op de markt kan brengen. Een transportbedrijf voor de ene, een internetbedrijf voor een ander. Feit is dat de Trends Gazellen Ambassadeur 2003 bij de kleine bedrijven dapper verder timmert aan de weg, want vandaag vertoeft hij al in de categorie Middelgrote Gazellen. Tailormade maakt het verschil door zijn fel doorgedreven supply chain management, hét stokpaardje van de bedrijfsleider. Controle, flexibiliteit, klantenservice, het zijn stuk voor stuk zijn mantra's.International Interior Group is de meubelendistributiegroep bekend van de merknaam Okay. De baby uit het huwelijk van Meubelen Verberckmoes (Sint-Gillis-Waas), Vastiau-Godeau (Alsemberg), Meubelen Gaverzicht (Deerlijk) en Meubelen Eycken (Herderen) is aardig op weg om een flinke spruit te worden.Daan Killemaes