Vr 19/3, 20.00 uur, Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, Brussel.
...

Vr 19/3, 20.00 uur, Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, Brussel. Info: tel. 02 507 82 00 & www.bozar.beHet muziek Lod en Het Net met 'Die Siel van die mier': van wo 24/3 t/m za 27/3 om 20.00 uur in de bottelarij, Delaunoystraat 58, Brussel. Info: tel. 02 412 70 70, tickets@kvs.be, www.ticket.be. Nadien in Strombeek-Bever, Brugge, Leuven, Kortrijk, Antwerpen, Mechelen en Gent. Op tournee tot 12/6. Voor de volledige speellijst zie www.hetmuzieklod.beAls er één beroep bestaat dat tot voor kort nagenoeg exclusief door mannen werd uitgeoefend, is het beslist dat van dirigent. Maar ook dat bastion sneuvelt. En waarom niet. In de jazz verbaast Maria Schneider vriend en vijand met haar ongelofelijk dynamische dirigeerkunst en dito 'drive'. In de klassieke muziek zijn Iona Brown, Dominique My, Jane Glover - er zijn er dus wel - de namen die ons te binnen schieten, maar zij vertegenwoordigen minder dan 1 % van de dirigenten met ietwat naam en faam. Aan dit lijstje voegen we voortaan Emmanuelle Haïm toe. Ze is klaveciniste van opleiding en speelde continuo in de ensembles van William Christie, Christophe Rousset, Marc Minkowski, Simon Rattle, Claudio Abbado. Excusez du peu! Op een dag waagde ze de sprong, vormde haar eigen ensemble - het in Parijs gevestigde Concert d'Astrée - dat ze vanzelfsprekend ook dirigeert. Op dit ogenblik is Emmanuelle Haïm gespecialiseerd in het barokrepertoire en dirigeert ze voornamelijk opera's in prestigieuze omgevingen als Glyndebourne, waar ze in 2001 debuteerde met 'Rodelinda' van G.F. Handel, een opera die in 2004 opnieuw in het programma van het befaamde Glyndebourne Festival werd opgenomen. Begin maart was ze voor het eerst te gast in Brussel (met Le Concert d'Astrée in muziek van Monteverdi, Marini, Frescobaldi, Carissimi en Buonamente). Op vraag van een van de beste Engelse orkesten - The Orchestra of the Age of Enlightenment - dirigeert Emmanuelle Haïm nu een zeer mooie maar niettemin vrij onbekende opera van Marc Antoine Charpentier (jawel, die van het Eurovisiekenwijsje): David & Jonathas, op een bijbels thema. De solisten: de fenomenale tenor Mark Padmore (onlangs nog te bewonderen in de 'Mattheuspassie' van J.S. Bach onder leiding van Philippe Herreweghe), Joel Azzaroti (tenor), Laurent Naouri (bas) en Andrew Foster Williams (bas). Milo Derdeyn