David Bailey, tot en met zaterdag 3 mei, dagelijks van 10.00 tot 19.00 uur in Cultuurcentrum Scharpoord, Meerlaan 32, Knokke.Info: tel. 050 63 04 30
...

David Bailey, tot en met zaterdag 3 mei, dagelijks van 10.00 tot 19.00 uur in Cultuurcentrum Scharpoord, Meerlaan 32, Knokke.Info: tel. 050 63 04 30D avid Bailey is een begrip, een levende legende. Zijn foto's staan voor het swingende Londen van de jaren zestig. Bailey diende zelfs als voorbeeld voor de fotograaf uit Michelangelo Antonioni's film 'Blow Up'. Hij is 'Mr. Cool' in persoon, de dandy en levensgenieter die zich de wereld van de toenmalige modewereld wel liet gevallen. Toch kwam Bailey via een zijpoortje in de wereld van de glamour, de rock-'n'-roll en de vedettecultus. Geboren in de Londense wijk East End had hij bij wijze van spreken drie toekomstmogelijkheden: bokser, autodief of muzikant worden. In 1956 schreef Bailey zich in bij de Royal Air Force en - gelegerd in Singapore - kocht hij een goedkoop imitatiemodel van een Rolleiflex. Na zijn legerdienst, in 1958, zocht hij werk als assistent-fotograaf. In die tijd was fotografie alleen voor leden van de upper class weggelegd. Toch werd Bailey - een man uit de working class - uiteindelijk aanvaard door de studio van John French, die zich als homoseksueel net zoals Bailey een outsider voelde. De tijdgeest van de sixties, waar plaats werd gemaakt voor experiment en waar alle naoorlogse waarden op hun kop werden gezet, reflecteert zich in Baileys oeuvre. Het modernisme, met zijn aandacht voor beweging en voor het menselijk lichaam, tekent zijn manier van fotograferen. Bailey portretteerde zijn modellen vanuit extreme camerastandpunten. Hoewel Bailey naam maakte als modefotograaf, was hij zelf alleen maar geïnteresseerd in fotojournalistiek en portretfotografie. Hij portretteert de tijdgeest dan ook niet zonder kritiek. Zijn in 1969 uitgegeven boek 'Goodbye Baby' is een genadeloze beschouwing van het einde van een tijdperk. Bailey mag dan een sixties-icoon zijn, zijn foto's zijn tijdloos. De vele foto's van zijn muzen Jean Shrimpton, Penelope Tree en Catherine Deneuve, de indringende zwartwitportretten van Michael Caine, Andy Warhol of de Kray-broers en zijn foto's van rock- en jazzartiesten zijn wereldberoemd en maken deel uit van ons collectieve geheugen. Piet Goethals