Dat is pas durven

Een jaar geleden begon Bart Coppens met een consultancybureau voor banken en ICT-bedrijven. Je moet het maar durven. Na “een heel moeilijk jaar” kijkt Coppens nu vol verwachting naar het nieuwe kantoor in Hongkong.

Gebruiksvriendelijkheid is een wetenschap, en deze kunde heet ergonomie. Een meer wetenschappelijke definitie van ergonomie is het zo efficiënt en effectief mogelijk ontwerpen van processen en handelingen. Bart Coppens (29) verdient zijn brood met het bedenken van handige draaiboeken voor bedrijfsprocessen. Een jaar geleden stond hij aan de wieg van BPIconsult, voluit Business Process Improvement. Bart Coppens: “Een klein bedrijf als het onze kan flexibel bedrijfsprocessen uittekenen en beheren. We proberen de kritische succesfactoren te identificeren en te verbeteren aan de hand van wat te boek staat als de beste methode in het vak. Een concreet voorbeeld? Voor Techmar, een telecombedrijf, ontwikkelden we een draaiboek voor de opvolging van callcenters.”

In maart 2002 richtte Frederik Haentjes, op dat ogenblik senior consultant bij Siemens en KPMG, BPIconsult op. Bart Coppens tekende op dat ogenblik een productieproces uit bij een fabrikant van dieselmotoren. “We startten met een eigen bedrijf omdat we het zelf beter, creatiever en goedkoper kunnen,” zegt hij.

BPIconsult telt intussen zes partners en vindt zijn klanten vooral in de sectoren telecom, banken en informatica. Dat zijn niet meteen de klanten die vandaag veel geld veil hebben voor procesverbetering. “Ons eerste jaar was een heel moeilijk jaar,” zegt Coppens. “En we hebben zoveel mogelijk klanten moeten aanschrijven. We draaiden break-even bij een omzet van ongeveer 250.000 euro. Nu merken we enige beterschap dankzij eigen inspanningen. Neen, de IT- of banksector zie ik nog niet meteen hernemen. Ten vroegste in het vierde kwartaal van dit jaar durf ik te hopen op herstel.” BPIconsult, met hoofdkwartier in Gent, speurt intussen naar nieuwe markten en opende pas een kantoor in Hongkong. “De Chinese markt is dé toekomstmarkt,” zegt Coppens.

Bart Coppens studeerde aan de Universiteit Gent eerst psychologie en later ergonomie. Stage liep hij bij het energiebedrijf Tractebel, waar hij meewerkte aan het ontwerp van de commandotafel voor de kerninstallaties in Mol. Zijn loopbaan begon hij bij Anglo Belgian Corporation, de fabrikant van dieselmotoren, waarvoor hij meteen een reorganisatie, met ontslagen, mocht uittekenen voor het Amerikaanse kantoor. Coppens werkte daarna kort bij Creyf’s Interim, maar de job als commercieel consulent lag hem niet. Na enkele maanden keerde hij terug naar Anglo Belgian Corporation. Hij werkte er nog anderhalf jaar aan het uittekenen van een aanwervings- en productieschema, omdat het bedrijf nauwelijks de vraag kon volgen.

Voorts is Coppens actief lid van het Centre for the New Europe, een denktank die het Europese liberalisme promoot en gebaseerd is op het gedachtegoed van onder andere de Oostenrijkse school, Adam Smith en David Hume.

D.K. [{ssquf}]

“De Chinese markt is dé toekomstmarkt.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content