Het buitengewoon gevarieerde oeuvre van Anne Teresa De Keersmaeker lijkt op een continu 'work in progress', waarin de choreografe steeds materiaal uit vorige producties citeert, herwerkt of verder uitwerkt. De Keersmaeker stelt haar artistieke mogelijkheden voortdurend in vraag en vindt voor zichzelf en haar ensemble Rosas steeds een nieuw vocabularium uit. Door het gebruik van theatrale elementen, live muziekuitvoeringen waarin de muzikanten geïntegreerd worden in de choreografie of he...

Het buitengewoon gevarieerde oeuvre van Anne Teresa De Keersmaeker lijkt op een continu 'work in progress', waarin de choreografe steeds materiaal uit vorige producties citeert, herwerkt of verder uitwerkt. De Keersmaeker stelt haar artistieke mogelijkheden voortdurend in vraag en vindt voor zichzelf en haar ensemble Rosas steeds een nieuw vocabularium uit. Door het gebruik van theatrale elementen, live muziekuitvoeringen waarin de muzikanten geïntegreerd worden in de choreografie of het combineren van teksten en film met dans, heeft De Keersmaeker steeds de grenzen van de hedendaagse dans afgetast, onderzocht en doorbroken. Haar choreografieën evolueerden van minimalistische fraseringen naar complexe mathematische structuren. Vanaf 'Erts' (1992) werd een meer klassiek georiënteerde bewegingstaal geïntegreerd, wat culmineerde in 'Woud' (1996). 'Woud' opende evenwel met het puur dansante 'Tippeke'. Dit film-dansstuk en de groepschoreografie op een fragment van Steve Reichs 'Drumming' uit 'Just Before' (1997), vormden de onmiddellijke aanzet tot de opvoering van de integrale 'Drumming', die eerder dit seizoen in Brussel in première ging, en later deze maand in deSingel (Antwerpen) te zien is. In 'Drumming' wordt (opnieuw) met volle overgave gedanst. Niet dat De Keersmaekers terugkeer naar de basis een terugkeer naar het verleden impliceert. Een voorstelling zoals 'Drumming' was enkel mogelijk na wat voorafging. Na 'Fase' uit 1982 gaat De Keersmaeker in 'Drumming' voor de tweede maal een dialoog aan met de minimalistische muziek van de Amerikaanse componist Steve Reich. De bewegingen zijn er evenwel complexer op geworden. In 'Drumming' zijn de groep en het individu onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ervan uitgaande dat elke danser zijn of haar particuliere lichaamstaal heeft, structureert De Keersmaeker de specifieke individuele bewegingen van elke danser in het geheel van de voorstelling.Reichs muziek verleent de nodige vrijheid om virtuoze solodans af te wisselen met de dynamiek van de groepschoreografie. De ritmische processen van de muziek beginnen op een simpel slagwerkthema, maar worden door de ettelijke verschuivingen en vermenigvuldigingen steeds ingewikkelder. Ook de choreografie vertrekt vanuit één bewegingsfase die onophoudelijk gevarieerd, gecombineerd en getransformeerd wordt. 'Drumming' lijkt op een machientje dat uit de startblokken schiet en doorgaat tot het plots stilvalt. De frisheid en spontaniteit van 'Drumming' bruist van het leven. (P.G.)Rosas danst 'Drumming' in deSingel, Desguinlei 25, 2018 Antwerpen op 25, 26, 27 en 28 november, telkens om 20 uur. Tel. (03) 248.28.28.