World of Waw maakt apps met een beeldherkenningscomponent. "Wij geven je toestel ogen", zegt Tina Stroobandt. Augmented reality of toegevoegde realiteit verwijst naar een laagje digitale informatie dat je toevoegt aan de realiteit die we allemaal zien. Bij het gehypete spel Pokémon Go zijn dat de bizarre beestjes die mensen op de app op hun smartphone te zien krijgen wanneer ze rondlopen in de stad.
...

World of Waw maakt apps met een beeldherkenningscomponent. "Wij geven je toestel ogen", zegt Tina Stroobandt. Augmented reality of toegevoegde realiteit verwijst naar een laagje digitale informatie dat je toevoegt aan de realiteit die we allemaal zien. Bij het gehypete spel Pokémon Go zijn dat de bizarre beestjes die mensen op de app op hun smartphone te zien krijgen wanneer ze rondlopen in de stad. Tina Stroobandt leidde al het overheidscommunicatiebureau Jusbox, maar richtte in mei 2014 op hetzelfde adres in Sint-Niklaas World of Waw op. Het onwikkelt toepassingen voor bedrijven die toegevoegde realiteit gebruikten. Het eerste product was Message Mike, een wandelend en pratend digitaal figuurtje dat je te zien krijgt wanneer je je smartphone boven het boek houdt waarin Message Mike de hoofdfiguur is. Bedrijven konden zo bijvoorbeeld hun handleidingen tot leven brengen. "We zijn toen hard geschrokken dat het zo moeilijk was om dat verkocht te krijgen aan bedrijven", zegt Tina Stroobandt. Dat verandert nu, mede dankzij een spelletje dat volgens Stroobandt technologisch niet vernieuwend is, maar vooral een slimme lijnextensie van een bekend merk vormt. "Een hele generatie is fan van Pokémon. Het spel leunt helemaal aan bij die community. Ze hebben er zelf altijd van gedroomd een Pokémon-jager te zijn en nu is dat mogelijk." Tina Stroobandt omschreef zich bij de oprichting van haar bedrijf in haar LinkedIn-profiel als een Augmented Reality Rockstar, maar haalde de omschrijving weg omdat te weinig mensen wisten wat augmented reality inhoudt. Sinds het succes van Pokémon Go heeft ze de term weer toegevoegd en merkt ze meer interesse van bedrijven. "Dank u, Pokémon Go", lacht Stroobandt. Bedrijfstoepassingen zijn er overigens bij de vleet. JBC maakt al volop gebruik van de technologie (zie Kledingbedrijf JBC brengt zijn folders tot leven), maar ook in andere sectoren wordt ermee geëxperimenteerd. Een bedrijf dat meubels of zwembaden verkoopt, kan een klant laten zien hoe de kast of het zwembad er zal uitzien in zijn huis of tuin. Een projectontwikkelaar kan klanten digitaal de appartementen tonen die hij nog moet bouwen. Speelgoedfabrikanten kunnen hun speeltjes een extra dimensie geven door de popjes of blokjes ook digitaal tot leven te wekken. "Heel veel merken werken hard om een community op te bouwen. Zo'n augmentedrealityapp kan daarbij helpen. Het is heel leuk die figuurtjes in 3D te zien en er spelletjes mee te spelen, en tegelijk is het een communicatiekanaal met de community", legt Tina Stroobandt uit. Intussen wint World of Waw, dat geen omzet bekendmaakt, internationale prijzen en hengelt de concurrentie naar zijn medewerkers, maar het begin was voor Stroobandt en haar twee medevennoten - allebei programmeurs - bijzonder stresserend. "Ik kon nog overleven op Jusbox en hoefde niet direct een loon te hebben, maar de twee anderen wel. Het was echt verkopen tegen duizend per uur en jagen op de innovatieve bedrijven die er geld in wilden stoppen. In het begin moest ik nog 50.000 euro vragen voor een app. We belden zelf naar bedrijven met de boodschap dat we een oplossing voor hen hadden. Zodra je een paar cases hebt, wordt het makkelijker." Stroobandt nam deel aan ondersteunende ondernemersinitiatieven zoals Bizzidee, Bryo en deed mee aan Topstarter, een televisieprogramma over starters. "Ik had al een communicatiebedrijf geleid, maar een technologiebedrijf is toch iets helemaal anders", zegt ze over de rol van die ondernemersinitiatieven. "Als je dan een prangende vraag hebt, is het goed dat je via Bryo toch het juiste advies krijgt. Vanaf dit jaar heb ik zelf een loon. Het bedrijf is altijd zelfbedruipend geweest omdat we zo goed als altijd zaken bouwen op verzoek van een klant. We geven alleen geld uit dat we hebben." In mei won World of Waw twee Auggies, de 'oscars' van de Augmented World Expo in Silicon Valley. World of Waw onderscheidt zich van de concurrentie door zich te richten op België en Nederland en zich te specialiseren in verkoop en marketing, maar de prijzen bewijzen dat het bedrijf internationaal op de kaart staat. Nu de technologie voor toegevoegde realiteit bekend wordt, proberen concurrenten het personeel weg te kapen. Opleidingen om toegevoegde realiteit te leren bouwen, zijn zeldzaam en weinig mensen bezitten daardoor de juiste kennis. Soms worden medewerkers op kantoor opgebeld en krijgen ze een baan aangeboden terwijl iedereen kan meeluisteren. De veertien mensen die bij World of Waw werken hebben vooral een opleiding digital arts & entertainment gevolgd, maar leren de stiel op de werkvloer. Net als bij veel start-ups zet het probleem om de juiste mensen vinden, een rem op de groei en investeert het bedrijf om zijn personeel tevreden te houden. "We hebben ons kantoor opnieuw ingericht, zodat het er tof uitziet", zegt de techondernemer. "Het enige wat we kunnen doen is hen goed verzorgen, trainen, veel tijd in hen investeren en hopen dat ze blijven. We hebben teammomenten, maandelijks overlopen we wat we gedaan hebben en zetten we medewerkers in de bloemetjes voor wat goed is geweest. We doen ook mee aan wedstrijden om onze mensen bevestiging te geven, want het is hun werk dat wordt bekroond. We geven lonen die boven het marktgemiddelde liggen." De prijs voor apps met toegevoegde realiteit is gedaald tot 12.000 euro en dankzij Pokémon Go is de technologie nu beter bekend, maar ondertussen staat ook een andere technologie op de rand van de doorbraak. Kan virtuele realiteit geen roet in het eten gooien? Bij virtuele realiteit zet je een speciale bril op, die je afsluit van je omgeving maar je midden in een 3D-wereld plaatst. De CEO van World of Waw ziet virtual reality vooral doorbreken bij de sociale media, waar mensen op Facebook of LinkedIn dan via een avatar met elkaar kunnen praten. "Ik ben volledig fan van virtual reality, maar de meerwaarde ligt elders dan bij augmented reality. De technologie zit ook anders in elkaar, waardoor je er andere programmeurs voor nodig hebt. Het kan wel een concurrent zijn op het gebied van verkoop, omdat we op dezelfde budgetten mikken." Voor Tina Stroobandt een echte Augmented Reality Rockstar wordt, heeft ze naar eigen zeggen nog wat hulp nodig van de slimme brillen, zoals Google er al eentje ontwierp met zijn Google Glass. Dankzij zo'n slimme bril heb je geen smartphone meer nodig voor het laagje toegevoegde realiteit, maar verschijnen de digitale figuurtjes of tekst meteen op het glas van je bril. "De grote sprong zal er komen zodra er heel goede smart glasses komen", zegt Tina Stroobandt. Twee jaar geleden heeft Apple de Duitse toegevoegderealiteitpionier Metaio opgekocht. "Wij zijn ervan overtuigd dat Apple die technologie zal inbouwen in de camera van de nieuwe iPhone. De eerste stap zal zijn dat je een gewone foto kunt omzetten tot een heel kort filmpje. Wij zitten echt te wachten op de ideale smart glasses omdat het dan heel gemakkelijk wordt iets te verkopen. In een toonzaal kun je mensen dan een bril opzetten en al je meubelstukken tonen in een heel kleine ruimte. Je kunt bij mensen thuis gaan, hen zo'n bril geven en tonen hoe iets er zal uitzien. Zo neem je de onzekerheid weg." Al is dat iets wat nog jaren zal duren. Tijd om ondertussen zelf Pokémon te vangen? "Ik heb de app geïnstalleerd om hem eens te bekijken, maar om te spelen heb ik geen tijd", lacht Tina Stroobandt. "Ik moet te hard werken." BENNY DEBRUYNE"Heel veel merken werken hard om een community op te bouwen. Zo'n augmentedrealityapp kan daarbij helpen" - Tina Stroobandt, World of Waw