Hoeveel verdient de gemiddelde Vlaming ? Wat is de Proton-kaart precies ? Hoe spaarde weerman Frank Deboosere voor zijn garage ? Het zijn maar enkele van de duizend-en-één vragen die sinds verleden week door het echtpaar Rani De Coninck- Gust Decoster worden afgevuurd op Bekende Vlamingen, specialisten uit de bank-, verzekerings-, energiesector en het notariaat. Dat gebeurt in de BRTN-reeks met de titel Dagelijkse Kost.
...

Hoeveel verdient de gemiddelde Vlaming ? Wat is de Proton-kaart precies ? Hoe spaarde weerman Frank Deboosere voor zijn garage ? Het zijn maar enkele van de duizend-en-één vragen die sinds verleden week door het echtpaar Rani De Coninck- Gust Decoster worden afgevuurd op Bekende Vlamingen, specialisten uit de bank-, verzekerings-, energiesector en het notariaat. Dat gebeurt in de BRTN-reeks met de titel Dagelijkse Kost. Het brein achter dit "magazine over geld en gezin" is Ronald Janssens (44j.), die zich met zijn bvba Smash als "interactieve televisieproducent" profileert. Dat Janssens een regent lichamelijke opvoeding een begenadigd vragenbedenker is, hoeft niet echt te verbazen. Hij begon zijn carrière in 1979 als journalist bij de Gazet van Antwerpen. Zijn interesse ging vooral uit naar de financiële, wetenschappelijke en dopingproblematiek van het sportgebeuren. Die klemtoon leverde hem in 1987 de Vlaamse Staatsprijs voor Sportjournalistiek op. Na twaalf jaar krantenredactie maakte Janssens de overstap naar de BRTN-sportdienst. Als producer stond hij in voor de media-organisatie van het Wereldkampioenschap Roeien en Kano in Hazewinkel, het Europees Volleybalkampioenschap in 1987 en de Whitbread-zeilrace. Meningsverschillen over het beleid deden de Kampenhoutenaar eind 1991 echter de BRTN-deur dichtslaan. Niet voor lang, want voor zijn eerste Smash-productie, Personal Upgrade, vond hij een gewillig oor bij de openbare omroep. Het programma is inmiddels een klassieker : dit najaar start het vierde deel van de informaticareeks. Er werd een Personal Upgrade cd-rom uitgebracht en het speciaal voor dit programma opgerichte call center kreeg in 1995 maar liefst 22.000 oproepen te verwerken. "Als we alleen een productiehuis waren geweest, zouden we in de wurggreep van de grote producenten zijn terechtgekomen," zegt Janssens. "We bieden misschien wel edutainment, maar dan van een soort waar de edu-kant tamelijk diep is uitgegraven. Zo zijn we drie jaar geleden al begonnen met de uitbouw van een call center. En hoeveel televisiehuizen hebben al twee jaar ervaring op Internet ?" Ook voor Dagelijkse Kost werd een website gecreëerd. Geïnteresseerden kunnen er niet alleen de raamstructuur van de scripts lezen, maar ook "doorsurfen" naar de homepages van onder meer Trends/Cash !, de VUM, de Financieel Economische Tijd, BankCard Company, Visa, de Koninklijke Federatie van Notarissen, de ASLK, Electrabel en zelfs de Belgische regering. "Het is die verbreding die voor ons de slagroom op de taart vormt," aldus Janssens, die in 1995 met Smash 31 miljoen frank omzet en een winst van 800.000 frank haalde. "Alleen komt het er nu op aan om beheerst te groeien. Televisie maken kost immers handenvol geld." RONALD JANSSENS (SMASH) Via cd-roms, call centers en het Internet uit de wurggreep van de grote tv-producenten.