Tijden veranderen. U herinnert zich ongetwijfeld nog dat vrachtwagenproducent Daf vier jaar geleden over de kop ging en uiteindelijk werd overgenomen door het Amerikaanse Paccar. Welnu, voor datzelfde Daf was 1998 een topjaar. Daf Trucks nv verkocht ruim 24.820 vrachtwagens, 4,7% meer dan in 1997. In het vrachtwagensegment met een totaalgewicht van meer dan 15 ton haalde Daf Trucks in West-Europa een marktaandeel van 10,5%. De omzet klom tot 80,6 miljard frank, 25% meer...

Tijden veranderen. U herinnert zich ongetwijfeld nog dat vrachtwagenproducent Daf vier jaar geleden over de kop ging en uiteindelijk werd overgenomen door het Amerikaanse Paccar. Welnu, voor datzelfde Daf was 1998 een topjaar. Daf Trucks nv verkocht ruim 24.820 vrachtwagens, 4,7% meer dan in 1997. In het vrachtwagensegment met een totaalgewicht van meer dan 15 ton haalde Daf Trucks in West-Europa een marktaandeel van 10,5%. De omzet klom tot 80,6 miljard frank, 25% meer dan in 1997. De cijfers bewijzen het: sinds Daf is overgenomen door Paccar, de tweede grootste producent van vrachtwagens in de wereld, heeft het bedrijf een positieve evolutie doorgemaakt. En dat is een goede zaak voor de meer dan 1300 Daf-werknemers in het Vlaamse Westerlo.Terwijl 1998 bij Daf nog in het teken stond van het zwaar nationaal en internationaal vervoer - de nieuwe 95-reeks werd in 1998 gelauwerd als " Truck of the Year 1998" - spitst de constructeur zich dit jaar toe op het distributietransport. Twee modellen zullen het daarbij moeten waarmaken: het verfijnde en opgewaardeerde 45-gamma (van 6 tot 11 ton) en de 55-reeks (van 11 tot 15 ton), twee wagens die specifiek bestemd zijn voor stadsdistributie. Opmerkelijk in beide gamma's zijn de comfortabele en ergonomische cabines. De geluidsisolatie - een belangrijke comfortfactor - is er in vergelijking met vroegere modellen flink op vooruitgegaan. Die goede geluidsisolatie is trouwens niet alleen belangrijk wanneer de motor draait, maar ook 's nachts, wanneer er wordt gerust: de Daf 45.210 kan immers worden uitgerust met een royale, comfortabele slaapcabine met verhoogd dak die de chauffeur niet alleen voldoende leefruimte biedt, maar ook veel opbergruimte. De CF-serie, die een nieuw interieur heeft gekregen en is uitgerust met nieuwe motoren, is bij uitstek geschikt voor het veeleisende distributietransport. De 75CF ( CF staat voor Compact Forte) is voor intercitydistributie beschikbaar in drie as-configuraties. Pluspunten zijn de uitstekende manoeuvreerbaarheid, de goede technische prestaties, het comfort voor de bestuurder, de goede rendabiliteit en de lage kilometerkostprijs. De 75CF wordt aangedreven door een nieuwe 9,2 l zescilinder met 24-kleppentechnologie en is verkrijgbaar in drie vermogensvarianten: 249, 288 en 320 pk. De motoren leveren een bijzonder hoog koppel over een zeer breed toerentalbereik, zodat het gemiddeld gebruik laag kan worden gehouden zonder dat de bestuurder te veel van versnelling moet veranderen. Op bepaalde versies uit het 75CF-gamma kan een uitstekende automatische versnellingsbak van Allison-makelij worden verkregen. PATRICK OP DE BEECK