In oktober 1998 kwam er een nieuwe wet. Houders van een rijbewijs B - uitgeven na 1989 - mogen twee jaar nadat ze dat document behalen, met een 125 cc-motor de weg op. Eén beperking: het vermogen mag de 15 pk niet overschrijden. De sector zag een nieuwe markt. Het Koreaanse Daelim heeft het meest geprofiteerd van die nieuwe wetgeving, zo tonen de cijfers van de inschrijvingen.
...

In oktober 1998 kwam er een nieuwe wet. Houders van een rijbewijs B - uitgeven na 1989 - mogen twee jaar nadat ze dat document behalen, met een 125 cc-motor de weg op. Eén beperking: het vermogen mag de 15 pk niet overschrijden. De sector zag een nieuwe markt. Het Koreaanse Daelim heeft het meest geprofiteerd van die nieuwe wetgeving, zo tonen de cijfers van de inschrijvingen. Daelim neemt de achtste plaats in in de toptien van de inschrijvingen van motoren en in september was de VT125 van dat merk op maandbasis de best verkochte motorfiets. Tot en met november werden er 530 Koreaanse tweewielers ingeschreven. In 1991 startte Daelim de export. Argentinië kreeg de primeur. Drie jaar geleden stond het merk in een hoekje op de IFMA-beurs in Keulen, op zoek naar Europese contacten. Vorig jaar nam Goegebeur & Vigoni, Belgisch importeur van Kawasaki, de import van Daelim in handen. De VT125 is het best verkochte van de twee Daelim-modellen die in ons land op de markt zijn. Toch maakt Goegebeur & Vigoni nauwelijks reclame voor het merk. Een prijskaartje van 119.000 frank verklaart veel. De Daelim is één van de goedkoopste 125 cc-customs. Ter vergelijking de Kawasaki BN125 Elimanator kost 149.950 frank, de Yamaha V2 144.900, Suzuki's Marauder staat voor 129.900 frank in de showroom, Honda's Rebel en Shadow V2 voor respectievelijk 149.000 en 164.000 frank. Alleen de gedateerde Honda CM is met een prijs van 100.000 frank goedkoper. De Daelim VT oogt als een moderne custom. Met zijn Harley-trekjes lijkt het een veel zwaardere motorfiets. De eencilinder is voorzien van een forse één-in-twee-uitlaat. Dat het niet om een 1250 cc-fiets gaat, blijkt uit het lichte gebrom als je de motor start. De VT125 is netjes afgewerkt. De zit is opvallend comfortabel en zeker niet extreem custom. Het verbruik is lachwekkend (3,5 liter op 100 kilometer). De weglegging is eveneens goed, maar de vering is nogal hard. Goegebeur & Vigoni noemt de VT een stadsmotor bij uitstek. Voor woon-werkverkeer op dichtgeslibde autowegen is de VT ook ideaal. Maar als de weg vrij is, merk je wel dat je tot de langzamere chauffeurs behoort. Plankgas wijst de kilometerteller 100 - met een beetje geluk - 110 kilometer per uur aan. Hoewel de voetsteunen en het stuur in rubber gemonteerd zijn, voel je op dan de trillingen van het blokje wel.