Muziek voor beleggers

De cello waarop Ophélie Gaillard speelt, is eigendom van de Franse bank CIC. "Strijkinstrumenten zijn op de markt van de verzamelobjecten een niche", zegt Christophe Spaenjers, hoofddocent financiën aan HEC Paris. Hij specialiseerde zich in kunst en alternatieve beleggingen. "Er zijn slechts enkele investeringsfondsen die actief zijn in deze markt."
...

De cello waarop Ophélie Gaillard speelt, is eigendom van de Franse bank CIC. "Strijkinstrumenten zijn op de markt van de verzamelobjecten een niche", zegt Christophe Spaenjers, hoofddocent financiën aan HEC Paris. Hij specialiseerde zich in kunst en alternatieve beleggingen. "Er zijn slechts enkele investeringsfondsen die actief zijn in deze markt." Volgens de website van de Stichting Brussels Philharmonic kost een goede viool, altviool of cello al snel 50.000 tot 200.000 euro, wat meestal onbetaalbaar is voor een individuele muzikant. Er moet ook nog een dure strijkstok en een verzekering bij. De stichting werd in 2003 opgericht en telt naar eigen zeggen een tiental leden: "Niet alleen muziekliefhebbers, maar ook klassieke financiële investeerders." Investeren kan vanaf 50.000 euro. De stichting goochelt met een verwachte meerwaarde van 10 tot 15 procent per jaar. Spaenjers deed onderzoek naar het langetermijnrendement van wijn, violen, postzegels en kunst. Hij deed dat onder meer op basis van de archieven van kunstveilingen in Londen en van catalogussen van de Britse postzegelhandelaar Stanley Gibbons. De rendementen zijn in Brits pond, omdat veel data waarop hij zich baseert uit Londen komen. Er wordt weleens gezegd dat de geldcreatie van de centrale banken onrechtstreeks tot overdreven prijzen voor kunstwerken en andere alternatieve beleggingen heeft geleid. Het is mogelijk dat alle activa overgewaardeerd zijn, denkt Spaenjers. Maar de prijzen zijn afhankelijk van veel factoren. Hij vindt het moeilijk te zeggen welke factor doorslaggevend is. Spaenjers: "Dit zijn typisch luxegoederen die tegelijk consumptie- en beleggingsgoederen zijn."