Rock-'n-roll is wereldwijd een miljardenindustrie. En waar kan de volgende generatie van muziekmanagers en -ondernemers, en van ontluikende popsterren beter opgeleid worden dan in Liverpool, de bakermat van een aantal van 's werelds meest succesvolle groepen? Dat is althans de redenering die schuilt achter de oprichting van het eerste MBA-programma voor de muziekindustrie aan de Universiteit van Liverpool. De cursus richt zich tot studenten die carrière willen maken in die sector of in gespecialiseerde deelgebieden zoals muziekwetgevin...

Rock-'n-roll is wereldwijd een miljardenindustrie. En waar kan de volgende generatie van muziekmanagers en -ondernemers, en van ontluikende popsterren beter opgeleid worden dan in Liverpool, de bakermat van een aantal van 's werelds meest succesvolle groepen? Dat is althans de redenering die schuilt achter de oprichting van het eerste MBA-programma voor de muziekindustrie aan de Universiteit van Liverpool. De cursus richt zich tot studenten die carrière willen maken in die sector of in gespecialiseerde deelgebieden zoals muziekwetgeving of -financiering. De cursus omvat kernonderwerpen van een MBA-opleiding, zoals bedrijfsadministratie, financiën en boekhouding. De opleiding biedt tevens een aantal gespecialiseerde optievakken zoals muziekrecht, video en film, muziek en de media, evenals Europese markten. De MBA in Liverpool gaat in oktober van start. Het is ofwel een voltijdse cursus over één jaar of een deeltijdse cursus gespreid over twee jaar. "De muziekindustrie is een sector waarin de druk erg hoog is," zegt Mike Jones, die de cursus leidt. Jones is een gewezen tekstschrijver voor Latin Quarter, een rockgroep uit de jaren tachtig. "Er komen elk jaar 5000 popsingles op de markt maar slechts een handvol daarvan wordt een hit. De cursus is erop gericht de studenten te helpen overleven." De nieuwe MBA, die dit jaar zijn eerste twintig studenten krijgt, zal gemeenschappelijk onderwezen worden door docenten van het Institute for Public Administration and Management van de universiteit en muziekexperts van het Institute of Popular Music. Muzikanten en managers uit de muziekindustrie zullen eveneens hun steentje bijdragen. Mike Jones legt er de nadruk op dat het programma duidelijk een commerciële invalshoek heeft. "Om zich op de juiste markt te richten, is het erg belangrijk na te gaan hoe de verschillende markten in de wereld in elkaar zitten en waarom smaken zo verschillen," zegt Jones. "Hits op de ene markt kunnen flops worden op een andere. Je moet kunnen begrijpen waarom dat zo is."Ook de kennis van de technologie van de muziekproductie staat centraal in de cursus. "De technologie staat op de vooravond van grote omwentelingen die waarschijnlijk even grote verschuivingen zullen meebrengen zoals eerder deze eeuw de omschakeling van gedrukte publicaties naar het maken van platen dat deed," zegt Jones. "De studenten zullen nagaan hoe de jongste technologische wijzigingen de markten openen en de verkoop en de aanvoerketen zullen beïnvloeden. De detailhandel zoals we die nu kennen, zou best wel eens kunnen verdwijnen omdat nu gedownload wordt van het Internet. Hoe leg je bijvoorbeeld piraterij op het Net aan banden? Dat heeft een invloed op elk aspect van de sector en heeft ook een weerslag op de reclamewereld en de muziek bij bewegende beelden."