Stadsmobiliteit

Paleis 10 van het Auto- en Motorsalon, dat op 18 januari start, zal in het teken van stadsmobiliteit staan. Onder andere aanbieders van elektrische deelsteps, die sinds 2018 ook in de grote stadscentra in ons land beschikbaar zijn, zullen er hun waar aanprijzen. Onder hen het Belgische Troty en Amerikaanse bedrijven als Bird en Lime, waarin onder meer Google en Uber geïnvesteerd hebben. Andy Verbauwhede van Troty zegt dat de vraag groter is dan het aanbod. Troty telt intussen 60.000 gebruikers.
...

Paleis 10 van het Auto- en Motorsalon, dat op 18 januari start, zal in het teken van stadsmobiliteit staan. Onder andere aanbieders van elektrische deelsteps, die sinds 2018 ook in de grote stadscentra in ons land beschikbaar zijn, zullen er hun waar aanprijzen. Onder hen het Belgische Troty en Amerikaanse bedrijven als Bird en Lime, waarin onder meer Google en Uber geïnvesteerd hebben. Andy Verbauwhede van Troty zegt dat de vraag groter is dan het aanbod. Troty telt intussen 60.000 gebruikers. Hoe werkt het? Je schrijft je in via een app, die op basis van je locatie de dichtstbijzijnde vrije step zoekt. Je gaat ernaartoe, logt in en gebruikt de step. Wanneer je de step achterlaat, log je weer uit. Je kunt de elektrische step om het even waar in de stad achterlaten. Je kunt de steps enkel overdag gebruiken. De aanbieders halen de deelsteps 's avonds op om de batterijen op te laden en onderhoud uit te voeren. 's Ochtends worden de steps weer op straat gezet. De aanbieders hanteren gelijke tarieven: een startbedrag van 1 euro en dan 15 cent per minuut. Volgens Benjamin Barnathan van Lime België is de gemiddelde opbrengst 3 euro per rit. Andy Verbauwhede zegt dat de gebruiker er drie tot vier minuten mee onderweg is. "Vijf minuten betekent 1,75 euro. Op goede dagen - zoals in augustus, september en oktober - zijn er twaalf tot vijftien gebruikers per dag per step." Troty komt op een gemiddelde van 22 euro per step per dag. Dat dekt volgens Verbauwhede de kosten. De grootste kostenpost is de softwareontwikkeling. De step gaat drie jaar mee, de batterijen één jaar. Troty is sinds juni actief in Brussel en lonkt naar Antwerpen, Mechelen, Hasselt, Kortrijk en Roeselare. Lime startte midden november in Brussel. Het wilde toen ook al in Antwerpen beginnen, maar daar maakte het een valse start door problemen met de vergunning. Dat zou deze maand opgelost moeten zijn. Lime kijkt ook naar Gent, Antwerpen en Leuven. Volgens Benjamin Barnathan worden de steps vooral tijdens de spitsuren gebruikt, maar Andy Verbauwhede ziet dat ze ook bij toeristen heel populair zijn. "Amerikanen kennen het concept en vragen er hier naar", zegt Verbauwhede. "Tot 60 procent van de deelsteps gaat naar toeristen." Daarnaast is er een groeiende bedrijfsmarkt, steps voor het personeel op grote bedrijfsterreinen. Lime zegt niet hoeveel het investeert in de deelsteps, maar het gaat om grote bedragen. Troty investeert in België een miljoen euro in de software en de hardware. Ford Motor Company kocht in november het Amerikaanse Spin voor meer dan 100 miljoen dollar. Troty is volgens Verbauwhede al het hof gemaakt door Avis en Europcar.