Daar is de soap over de voetbalrechten weer

BELGISCH VOETBAL "De kosten voor voetbal zijn te hoog geworden." © BI
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Operatoren worden filmproducenten en filmproducenten operatoren. Unieke content wordt steeds belangrijker. Hoe zit dat met het voetbal?

Staat Proximus er straks een beetje eenzaam en zielig bij? Zijn concurrenten gaan in zee met mediabedrijven en kopen of produceren volop content, terwijl Proximus dat blijft afwijzen, op voetbal en een kinderaanbod na. Telenet verzamelt exclusieve HBO-rechten, maakt eigen programma’s en trekt via zijn 50 procentparticipatie in De Vijver Media aan de touwtjes bij de zenders Vier en Vijf. Medialaan (VTM) heeft na de overname van Mobile Vikings een mobiel distributieplatform. Orange-CEO Stéphane Richard zei onlangs dat hij geïnteresseerd is in de filmproducent Canal+, “als die morgen te koop zou zijn”.

De rollen beginnen aardig door elkaar te lopen. “Niemand wil nog louter een producent of een distributeur zijn. Iedereen wil nu een platform zijn. Iedereen wil unieke content om de kijker te lokken en streeft een rechtstreekse relatie met die kijker na. Dat biedt hun de mogelijkheid gericht reclame te werven of gepersonaliseerde aanbiedingen te doen”, vat Tom Evens van UGent samen.

Niet rendabel

De nakende verkoop van de uitzendrechten van het Belgische voetbal wordt daardoor een spannend moment. Proximus en Telenet hebben al laten weten dat ze best tevreden zijn met de huidige regeling. Samen met VOO hebben ze niet-exclusieve uitzendrechten. Ze delen de kosten van 70 miljoen euro per jaar. Maar intussen is de omgeving veranderd.

De sportzendergroep Eleven Sports Networks hoopt als ‘neutrale’ partij de rechten te kunnen bemachtigen en aan alle distributeurs een Belgisch voetbalkanaal te leveren – als de Pro League dat al niet zelf doet. In dat geval zou Telenet zijn succesvolle Play Sports-formule, waarvan de Belgische competitie de harde kern is, moeten herbekijken. “Dat is een probleem voor de Eleven-strategie”, meent Tom Evens, die zich ook afvraagt hoe Eleven Sports met retransmissievergoedingen denkt de uitgave van deze keer mogelijk 80 miljoen per jaar rendabel te maken. “Het lijkt me uitgesloten dat Eleven ook maar in de buurt komt.”

Een tweede nieuwe factor is Orange, dat momenteel een massale reclamecampagne voert om op 31 december fors meer tv-abonnees te hebben dan de 17.600 van eind september. Evens pleit al jaren voor niet-exclusieve voetbalrechten. “De kosten voor voetbal zijn te hoog geworden”, meent hij.

Dat zou Orange de kans geven vanaf juli ook Belgisch voetbal te brengen. Net op het moment dat de Easy Switch-maatregel van Alexander De Croo de overstap naar een goedkopere operator gemakkelijk maakt. Misschien zet dat Telenet en Proximus ertoe aan de prijs van de rechten op te drijven. De ravage van het goedkopere King & Kong bij de vergemakkelijking van de mobiele overstap in 2012 ligt nog vers in het geheugen.

Een gebrek aan opbod op de voetbalrechten zou goed nieuws zijn voor producenten van content. Misschien kunnen die dan toch nog zaken doen met Proximus. Differentiatie wordt essentieel.

Bruno Leijnse

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content