Daar is de lente, daar is de klant

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Het wordt weer druk voor Aveve. Met de lente komen ook de klanten weer in groten getale naar de tuin-, dier- en bakwinkels. De keten heeft zich de afgelopen jaren heruitgevonden, maar houdt tegelijk vast aan zijn roots.

Aveve is een begrip in België. In zijn huidige vorm, als speciaalzaak voor de consument, bestaat de keten al meer dan veertig jaar. Maar ook voordien had de Boerenbond al vestigingen waar landbouwers hun materiaal konden kopen. “Ik zeg wel eens dat Aveve al 110 jaar agrarische deskundigheid van de Boerenbond in kleine zakjes en pakjes verkoopt”, zegt divisiedirecteur Rudy Lefèvre.

De jongste jaren werd gesleuteld aan de inrichting van de winkels. “Die zijn grondig gemoderniseerd”, vervolgt Lefèvre. “Er zijn nu drie duidelijke productcategorieën: dier, tuin en bakproducten. Dat laatste segment is erg populair geworden. Toch blijven zaken zoals veevoeder en plantenbescherming de kern van ons assortiment.”

Aveve is geen prijsbreker, maar mikt op het leveren van toegevoegde waarde. Cruciaal is de kwaliteit van het personeel. De keten heeft een opleidingsplan waarbij personeelsleden een uitgebreid ontwikkelingstraject kunnen volgen. Voor die inspanningen werd het eind vorig jaar beloond met de tweede plaats in de rangschikking van de handelsfederatie Comeos van werkgevers met het beste imago. McDonald’s bleek toen de beste werkgever. “Het verloop ligt voor de sector niet hoog, maar het kan nog beter”, zegt Lefèvre. “Klantencontact wordt nog belangrijker. Onze werknemers en franchisenemers moeten echt deskundigheid uitstralen zodat klanten hen nog meer aanspreken voor advies.”

Boerenbond

In de loop der jaren heeft Aveve in België en in een deel van Nederland een winkelnetwerk uitgebouwd van een 250-tal vestigingen. Ongeveer 200 worden uitgebaat door zelfstandigen. De keten is een onderdeel van Aveve NV, waar ook activiteiten onder vallen als de productie van veevoeder onder huismerk. De nv is op haar beurt een onderdeel van de groep Aveve, die word gecontroleerd door de Boerenbond en een jaaromzet heeft van een miljard euro. “Door die structuur en de activiteiten via franchising is het wat moeilijk in te schatten, maar de winkels draaien samen ongeveer een omzet van 200 miljoen euro. Er is een goede dekking in Vlaanderen, misschien iets minder in Wallonië. In 2005 hadden we een expansieplan opgesteld dat grotendeels is ingevuld. De focus ligt nu meer op de vernieuwing en uitbreiding van de bestaande winkels”, zegt Lefèvre. In vijf jaar tijd is ongeveer driekwart van winkels in eigen beheer vernieuwd. “De groep spant zich hard in voor het merk en voor de keten. De winkeloppervlakte is met een derde gegroeid, wat betekent dat ook onze zelfstandigen veel investeren in hun zaak.”

Naast de klassieke winkels heeft de keten ook een formule met grotere vestigingen. “Het kernassortiment is hetzelfde, maar in een Aveve Plus is er meer plaats voor zaken als barbecuetoestellen of tuinmeubelen. Dat is wel beperkt, we willen daar niet de specialist in worden. Voorts experimenteert Aveve met stadswinkels in Leuven en Antwerpen. “De inrichting van die winkels is een pak huiselijker. Het accent ligt meer op bakproducten en stadstuinieren. Daar worden geen zakken van 25 kilo kippenvoer verkocht. In Leuven is er ook een apart atelier met kookeilanden voor workshops”, besluit Lefèvre.

STIJN FOCKEDEY

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content