De Gentse haven, vandaag goed voor zo'n 25 miljoen ton goederen per jaar en 25.000 arbeidsplaatsen, wil haar activiteiten uitbreiden. De havendirectie hoopt in de nabije toekomst méér auto's binnen te krijgen dan de 150.000 die er tegenwoordig worden gelost. Tegelijk wil ze ook meer dan de 200.000 ton vruchtensapconcentraat en de 90.000 ton sojaolie die momenteel via Oost-Vlaanderen Europa binnenkomt. Maar Gent Zeehaven waakt er wel sterk over dat het daarbij niet vist in de...

De Gentse haven, vandaag goed voor zo'n 25 miljoen ton goederen per jaar en 25.000 arbeidsplaatsen, wil haar activiteiten uitbreiden. De havendirectie hoopt in de nabije toekomst méér auto's binnen te krijgen dan de 150.000 die er tegenwoordig worden gelost. Tegelijk wil ze ook meer dan de 200.000 ton vruchtensapconcentraat en de 90.000 ton sojaolie die momenteel via Oost-Vlaanderen Europa binnenkomt. Maar Gent Zeehaven waakt er wel sterk over dat het daarbij niet vist in de vijver van de haven van Antwerpen."Gent is anders dan de andere havens", gelooft havenkapitein André De Wilde. "Wij willen én kunnen niet concurreren met containergigant Antwerpen, dus gaan we in alles wat we doen op zoek naar toegevoegde waarde." Cijfers van de Nationale Bank van België (uit 1997) onderstrepen dat de Gentse Zeehaven daarin slaagt. Gent scoort ruim beter dan Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam in toegevoegde waarde per ton en per hectare. Het geheim van Gent? De havendirectie zoekt de eigenaars van de goederen op, niet de grote containerlijnen die de goederen vervoeren. Gent probeert die klanten te overhalen om vanuit Gent distributie voor de Europese markten te laten vertrekken. " Honda is het perfecte voorbeeld van onze aanpak. Die hebben hun hele activiteit hier gecentraliseerd en een eigen controleapparaat uitgebouwd", zegt De Wilde. Om die mogelijkheden ook voor andere industrietakken te ontginnen, bouwt de Gentse haven een nieuwe terminal voor de verwerking van fruitsap. In de nabije toekomst staan mogelijk enkele Brazilliaanse projecten op stapel en lopen er onderhandelingen met bedrijven uit het Verre Oosten die hun schepen met plantaardige oliën aan de Gentse kaaien willen laten aanmeren. Helaas staat er een belangrijke rem op de groei: de geringe toegankelijkheid van de sluis in Terneuzen. "Daar stropt de groei van de Gentse haven", zegt De Wilde. "Maar het dossier zit al twee decennia bij de bevoegde instanties." Gent heeft er zich aan aangepast: het milderde de groei en werkt aan een specialisatie: de logistieke ondersteuning. "Die geeft het voordeel dat ze meer arbeidsplaatsen creëert," zegt De Wilde. "Bovendien moeten we als haven minder investeren: andere havens bouwen terminals voor hun klanten, in Gent staat er tegenover elke geïnvesteerde frank van ons, het vijfvoudige aan privé-investeringen. Dat klinkt de bedrijven steviger vast aan ons havengebied."