Het cyclische D'Ieteren zette sinds het begin van het jaar een indrukwekkend herstel neer. Het aandeel steeg op jaarbasis met bijna 290 % en is nog altijd een van de favoriete analistentips. De cycliciteit van D'Ieteren is immers niet allesoverheersend. De drie activiteiten waarin het bedrijf actief is, zijn complementair en vormen een compleet cyclisch bedrijf met zowel defensieve kwaliteiten als groeimogelijkheden. We stellen u de activiteiten van D'Ieteren even voor.
...

Het cyclische D'Ieteren zette sinds het begin van het jaar een indrukwekkend herstel neer. Het aandeel steeg op jaarbasis met bijna 290 % en is nog altijd een van de favoriete analistentips. De cycliciteit van D'Ieteren is immers niet allesoverheersend. De drie activiteiten waarin het bedrijf actief is, zijn complementair en vormen een compleet cyclisch bedrijf met zowel defensieve kwaliteiten als groeimogelijkheden. We stellen u de activiteiten van D'Ieteren even voor. De divisie D'Ieteren Auto is in België vooral actief als autodistributeur voor een reeks automerken: Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Bentley, Lamborghini, Bugatti en Porsche. Ook de producten van Yamaha worden in Luxemburg en België door D'Ieteren verdeeld. De divisie staat in voor de historische activiteit van de groep op basis van verkoopconcessiecontracten van onbepaalde duur. D'Ieteren Auto bereikte eind 2008 een marktaandeel van nieuwe voertuigen van net geen 20 %. Het voertuigenpark van de groep Volkswagen overschreed afgelopen jaar in België zelfs één miljoen eenheden. De distributieafdeling deed het in het derde kwartaal van 2009 ook beter dan verwacht. De omzet gaat er nog altijd op achteruit, maar er is toch een significante verbetering merkbaar ten opzichte van de terugval met 11 % in het tweede kwartaal. Dat was vooral te danken aan de goede productmix van D'Ieteren Auto en de minder dan verwachte terugval in nieuwe autoregistraties. Audi doet het bovendien nog altijd goed en Volkswagen kon zijn marktaandeel vergroten, met dank aan de komst van de nieuwe Polo en een herstel bij de milieu- en fiscaalvriendelijke auto's. Dat laatste zorgde ervoor dat D'Ieteren in het eerste halfjaar marktaandeel moest prijsgeven. Dat is nu echter opnieuw gestegen tot 19,6 % ten opzichte van het begin van het jaar. De tweede divisie van D'Ieteren concentreert zich op autoverhuur op korte termijn en doet dat onder twee merken: Avis en Budget. D'Ieteren is sinds 1989 meerderheidsaandeelhouder (59,6 %) van Avis Europe, dat sinds 1997 op de beurs van Londen noteert. De divisie heeft een netwerk met meer dan 3900 servicepunten, filialen en licentiehouders in meer dan honderd landen. Avis Europe heeft een goede positie binnen de markt dankzij de sterke partnerschappen met de reissector, waaronder luchtvaart- en spoorwegmaatschappijen, hotelketens en kredietkaartmaatschappijen. Avis Europe wordt door de markt als het zwakkere broertje binnen de groep D'Ieteren beschouwd. De economische crisis speelt daar een grote rol in, want de resultaten kregen klappen door lagere verhuurtarieven en een toename van de kosten verbonden aan de vloot. De goede zomer, met tarieven die gemiddeld 3,7 % hoger lagen dan in dezelfde periode vorig jaar, werd gevolgd door een periode met aanvaardbare tarieven, die net iets hoger lagen dan die van vorig jaar. Avis probeert waar mogelijk nog altijd prijsverhogingen door te voeren om de volumeterugval op te vangen (9,4 % in het eerste halfjaar). Het bedrijf zorgt eveneens voor een sterk capaciteitsmanagement.Zo werd de gemiddelde vlootcapaciteit verlaagd met 16 %, terwijl het gebruik van de vloot met 4,7 % toenam tot 72,5 %. De verkoop van tweedehandse voertuigen viel wel nog mee, vooral in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk, dankzij de welgekende schrootpremies. De kostenbesparingen blijven centraal staan in de bedrijfsvoering. De derde divisie is zonder twijfel de (toekomstige) groei- en valuemotor voor D'Ieteren. Belron is wereldleider op het vlak van herstelling en vervanging van voertuigbeglazing (bijvoorbeeld onder de merknaam Carglass). D'Ieteren trok onlangs zijn belang in Belron nog op tot bijna 94 %. Belron heeft een uniek en flexibel businessmodel, met een permanente service voor de herstelling en vervanging van voertuigbeglazing. Dat Belron de topdivisie van D'Ieteren is, bewijzen de resultaten van het derde kwartaal. De organische omzetgroei blijft met 15 % in Europa immers sterk. Dat is grotendeels te danken aan de marketinginitiatieven die het bedrijf heeft genomen en de goede relaties met verzekeraars en vlootpartners. Buiten Europa vertraagde de groei lichtjes tot 2 %. De partnerschappen van Belron met verzekeringsmaatschappijen blijven het sleutelelement van de succesvolle strategie. Het bedrijf maakte trouwens gebruik van de crisis om een gigantische reclamecampagne op poten te zetten aan de lage crisistarieven in de media. De groei van Belron is bovendien nog maar net op gang gekomen en D'Ieteren blijft niet op zijn lauweren rusten. Het bedrijf startte in het derde kwartaal de eerste activiteiten in China. Dat is een snelle groeimarkt in de sector, met liefst 63 miljoen auto's. Belron onderzoekt bovendien andere verzekerde markten, zoals Rusland en Latijns-Amerika. D'Ieteren - en vooral Belron - kon positief verrassen door zijn verwachtingen voor het hele boekjaar op te trekken. Er werd eerst uitgegaan van een lichte terugval in de ebit (bedrijfswinst), maar nu verwacht de groep toch al een kleine stijging. Dat het bedrijf goed presteert, is natuurlijk één zaak, maar de schulden zijn minstens even belangrijk. D'Ieteren sloot het boekjaar 2008 af met een schuldgraad (debt/equity) van liefst 225 %. De groep bleef echter niet bij de pakken neerzitten en nam de schuldpositie onder handen. De schuldgraad viel op het einde van het derde kwartaal terug tot 184 %. Die inspanning kunnen we waarderen. Ondanks het gigantische koersherstel sinds het begin van het jaar is D'Ieteren nog altijd vrij goedkoop gewaardeerd. Het bedrijf noteert aan zowat 10 keer de verwachte winsten voor dit jaar en 9 keer de verwachte winsten voor 2010. Een gemiddelde ROE (return on equity) van zowat 14 % en een EV/ebitda van 5,17 (die van de sectorgenoten bedraagt gemiddeld 6,35) spreken bovendien boekdelen. We vinden het aandeel nog altijd koopwaardig, maar zouden aan een koers boven 290 EUR niet meer ten volle instappen. (C)Door Ken Van WeyenbergDe schuldgraad viel op het einde van het derde kwartaal terug tot 184 %. Die inspanning kunnen we waarderen.