Zaterdagavond. Alwéér niets te zien op de lichtbak. Als u nu eens zou buitenkomen, en een bioscoop, theater of concertzaal zou binnenstappen. Maar welke zaal, welke stijl, en waar haalt u kaartjes? Dat zijn precies de vragen die de Sherpa E-Business Group bezighouden.
...

Zaterdagavond. Alwéér niets te zien op de lichtbak. Als u nu eens zou buitenkomen, en een bioscoop, theater of concertzaal zou binnenstappen. Maar welke zaal, welke stijl, en waar haalt u kaartjes? Dat zijn precies de vragen die de Sherpa E-Business Group bezighouden. In juni 2000 richtten Hubert Laterre en Bernard Denys een bedrijfje op om e-businessprojecten uit te werken. Beiden kenden elkaar onder meer van bij Paratel, de Belgische marktleider in interactieve communicatiediensten. "We hadden zelf gemerkt dat er geen laagdrempelige cultuurgids mét ticketverdeling bestond. Dus besloten we maar om er zelf een te maken," zegt Denys. "Ofwel heb je de culturele agenda's, maar naast informatie bieden die geen tickets of reservatiemogelijkheden aan. Ofwel heb je de traditionele voorverkooppunten, maar daar is het qua inhoud pover gesteld. Sherpa wil eigenlijk de combinatie zijn van beide, een centraal referentiepunt." Culturele organisatoren vinden bij Sherpa een ticketingplatform, dat gebaseerd is op webtechnologie en gekoppeld aan een callcenter. Het systeem kan een zaalplan met genummerde stoelen beheren, en verstuurt de bestelde tickets. Sinds 17 juni bieden ook een zeventigtal postkantoren de diensten van Sherpa aan. Zo kunnen de klanten van De Post voortaan in die kantoren terecht voor een toneelkaartje of toegangspas voor een rockfestival. In februari van 2001 nam De Persgroep een belang van 50% in Sherpa E-Business Group. Door die intrede werd het kapitaal met 124.000 euro verhoogd tot 248.000 euro. Het eerste project van de joint venture werd de uitbouw van de website sherpa.be, volledig gewijd aan cultuur en vrije tijd. Via de krant De Morgen is een actuele vrijetijdsgids beschikbaar. De tweetalige site biedt zijn bezoekers een databank met ruim 3000 items. De agenda beslaat de hele cultuurwereld, van muziek via film en podium tot expo en festivals. Daarnaast zijn er recensies en reportages te lezen, geschreven door journalisten van De Persgroep. "De participatie door De Persgroep is meer dan louter financieel, en vooral strategisch zeer belangrijk." Ook Studio 100 ( Samson, K3) werkt sinds mei 2002 exclusief met Sherpa voor zijn ticketverkoop. Wouter De Broeck [{ssquf}]Sinds 17 juni bieden ook een zeventigtal postkantoren de ticketservice van Sherpa aan.