Cruisen op twee wielen

Dominique Soenens Freelancejournalist

Fietsen is weer helemaal hip. Verschillende fabrikanten brengen hypermoderne en fraai vormgegeven vrijetijdsfietsen op de markt. ‘En danseuse’ en met een bonkende hartslag de Mont Ventoux beklimmen, hoeft niet meteen. In stijl genieten is het motto.

Het Tom Booneneffect noemen experts het: de jongste tijd worden er in België opmerkelijk veel racefietsen verkocht. Met de verkoop van klassieke fietsen loopt het niet zo’n vaart, al zorgen onder meer de betere fietspaden, heel wat aantrekkelijke fietsroutes en het toenemende gezondheidsbewustzijn ervoor dat de gewone fiets populair blijft.

Lichaamsbeweging is voor veel Belgen een prioriteit geworden. Uit een enquête van het bureau Ipsos in opdracht van het Obesitas Forum blijkt dat twee op de drie Belgen gewicht willen verliezen. Fietsen – of sporten in het algemeen – is weliswaar geen hyperefficiënt wondermiddel, maar het helpt wél om duurzaam gewichtsverlies te realiseren. Bovendien is fietsen een geknipte manier om stress uit het lijf te bannen. Een fietsvakantie is een ideale ontspanningskuur: je geniet van de buitenlucht en het landschap wisselt net snel genoeg om veel te zien en toch intensief contact te hebben met de omgeving. Het evidente voordeel van fietsen (en wandelen) is dat je vet verbrandt zonder dat je buitensporige inspanningen moet leveren. Al staat het u ook vrij om, vechtend tegen het zuur in de benen en happend naar adem, aan een verwoestend tempo een helling of berg op te rijden.

Lichtgewicht met zwaar prijskaartje

Wie tijdens de zomermaanden in stijl de conditie wil aanscherpen, heeft tegenwoordig keuze te over. Heel wat fabrikanten hebben nieuwe collecties op de markt gebracht die fietsliefhebbers van uiteenlopend allooi moeten kunnen aanspreken. Naast gereputeerde fietsmerken als Eddy Merckx, Batavus, Raleigh, Ridley, Gazelle en Pinarello, is een opmerkelijke merknaam in het rijtje die van autofabrikant Mercedes-Benz. Het oer-Duitse merk houdt zich al tien jaar niet alleen bezig met de productie van bolides, maar ook van blitse motorloze tweewielers.

De autogigant bracht onlangs een nieuwe fietsencollectie op de markt met een opvallend pronkstuk: een gesofisticeerde, volledig uit carbon en professionele Shimano-onderdelen opgetrokken racefiets. De in sober metaalgrijs uitgevoerde fiets weegt 8,3 kilo en is daarmee een relatief lichtgewicht. Alleen de prijs – een fikse 4199 euro – kan wat zwaarder doorwegen.

Fiets met automatische versnellingen

Ook ‘gewone’ vrijetijdsfietsen zijn vaak staaltjes van uitgekiende materiaalkeuze en techniek. Koga heeft sinds kort de Terraliner Carbolite, die minder dan 10 kg weegt, maar 3199 euro kost. De fabrikant omschrijft de gloednieuwe fiets als een allrounder die zowel voor korte vakanties als voor uitstapjes geschikt is.

Nog een pak lichter, ook in de portemonnee, is de Automatic Bike van Mercedes Benz: hij ziet er futuristisch uit en weegt amper 4,3 kilogram. Uniek aan de Automatic Bike is de automatische versnelling: naarmate je sneller rijdt, schakelt de fiets automatisch naar een hogere versnelling. Zelf schakelen kan uiteraard ook. De voor- en achterlichten knipperen naargelang van de lichtomstandigheden automatisch aan. De fiets heeft ook een boordcomputer. Het prijskaartje van het gestroomlijnde designpareltje bedraagt 1999 euro. Voor een goede vrijetijdsfiets betaalt u tussen 800 en 3000 euro.

Topdesigners op de fiets

Carbon of koolstofvezel heeft een wat omstreden reputatie bij fietsliefhebbers: het is het lichtste materiaal waaruit fietsen kunnen opgetrokken worden en oogt bovendien zeer elegant, maar het is ook slijtagegevoelig, breekbaar en duur. Velen verkiezen daarom een hybride fiets van aluminium en carbon, zoals de Belgische merken Norta en Eddy Merckx er nu op de markt hebben. Een alternatief is het peperdure titanium.

Veel hangt natuurlijk af van het doel dat u voor ogen hebt: droomt u van een avontuurlijke fietsvakantie door de Ardennen, bent u van plan om lange afstanden af te leggen of wilt u zich – u kent uzelf nu eenmaal – beperken tot gezapige zondagse fietstochtjes met het gezin? Naargelang van het gebruik zijn er verschillende fietsen: stadsfietsen, robuuste, op lange tochten berekende reisfietsen of op maat gemaakte fietsen. Zeker bij grote afstanden is het aangewezen om een op maat gemaakte fiets aan te schaffen.

Behalve de materiaalkeuze speelt ook design een cruciale rol. De meeste fietsen die we tot nu toe vermeldden, hebben een meestal strakke vormgeving. Maar sommige merken drijven het nog iets verder. Het Deense merk Biomega sprak bijvoorbeeld verschillende gereputeerde designers aan om een fiets te ontwerpen. Onder hen topdesigners Karim Rashid en Marc Newson.

Opvouwfietsen: van suf naar trendy

Stadsmensen hebben misschien meer boodschap aan een gemakkelijk te transporteren opvouwfiets. De opvouwfiets kampt echter vaak nog met een suf imago: lelijke kaders, geklungel met het afstellen van de fiets, vetvlekken op de kleding en dus niet zo handig in het gebruik. Enkele fabrikanten proberen daar korte metten mee te maken. De Genius van Mobiky is een gloednieuw voorbeeld van een tweewieler die het imago van de vouwfiets kan oppoetsen. Opgevouwen neemt de Genius zeer weinig plaats in en kan hij gemakkelijk opgeborgen worden in een kast, de achterbak van een auto of de kajuit van een boot. De fiets met aluminium kader en gelzadel weegt amper 13 kilo en kost 789 euro.

Ook aantrekkelijk is de vouwfiets van het beginnende fietsmerk Beixo. Het bijzondere is dat deze vouwfiets een cardanas heeft in plaats van een ketting of snaar. Dankzij een gesloten systeem met interne smering hebt u geen last meer van met smeerolie besmeurde handen en broekspijpen. De kostprijs van de 14,7 kg wegende Beixo bedraagt 498 euro (plus 25 euro verzendingskosten).

Het Amerikaanse merk Dahon komt met een hippe vouwfiets die wegens zijn design en praktische voordelen – de fiets is in amper tien luttele seconden open te vouwen – op de Fiets RAI-show in fietsland Nederland uitgeroepen werd tot Fiets van 2006. Of opvouwfietsen van de weeromstuit populair worden, valt nog af te wachten: in Nederland blijft de verkoop ervan beperkt tot 3 à 4 % van de totale fietsverkoop.

Dominique Soenens

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content