De Duke 620-E van KTM is in de eerste plaats bedoeld voor het betere gooi-en-smijtwerk op smalle bochtige wegen.
...

De Duke 620-E van KTM is in de eerste plaats bedoeld voor het betere gooi-en-smijtwerk op smalle bochtige wegen.De Oostenrijkse motorenfabriek KTM heeft haar sporen vooral verdiend op het terrein. Tot voor kort maakte men daar vrijwel uitsluitend motorfietsen die bedoeld waren voor off-road activiteiten, zowel ten behoeve van de wedstrijdcoureur als de plezierrijder. Omdat terreinrijden buiten wedstrijdverband overal moeilijker wordt, zocht men een alternatief in een wegmotor. En dan niet zomaar de eerste de beste, maar een Duke 620-E die gemaakt wordt in een beperkte oplage (voorzien van een nummer en "edition"-aanduiding). Het is een heel aparte machine, gebouwd op basis van een enduro-motorfiets. Het meest opvallend bij deze eencilinder van 609 cc is de voorpartij : twee kleine ronde lampen naast elkaar, gevat in een unit van kunststof. Dat zou een stroomlijnwerking moeten hebben, maar in de praktijk stuurt het al de rijwind naar het gehelmde hoofd van de rijder. De kleurstelling is agressief zwart/geel. Stuur en brandstoftank, motorblok en zadel zijn afkomstig van de terreinmotoren. Alleen de banden en het voorspatbord wijzen erop dat deze motor voor de weg bedoeld is. De Duke krijgt veel bekijks van andere motorrijders. "Mooie machine," krijg je bij de verkeerslichten te horen. Wie zich uitsluitend laat leiden door het uiterlijk, komt echter van een koude kermis thuis : de Duke is geen motor om lange tochten te maken op de autoweg. Dit ding is bedoeld om hard te rijden op smalle bochtige wegen. Het zadel is vrij hoog, het stuur plat en breed. Door het terreinkarakter van de motor zit je vrij ver naar voren ; je krijgt de indruk dat je op een supermotard-machine zit (supermotard is een wedstrijdformule waarbij met dezelfde motor zowel op het terrein als op de weg gereden wordt). De rijstijl moet derhalve aangepast worden : "hangen" aan de motor in de bochten geeft een onstabiel rijgedrag. Voor wie er als een motorcrosser op rijdt (dit wil zeggen : de motor met de knieën de bocht in drukken), is het een droom van een machine. Zelfs verkeersdrempels worden plezierig : even op de voetsteunen staan en het gas erop houden. In de bochten kan men volop genieten van het betere gooi-en-smijtwerk, dat nog benadrukt wordt door de korte wielbasis en de kleine hoek van de voorvork. Ook het karakter van de krachtbron wijst op sportief gebruik : de motor reageert onmiddellijk en fel op het opendraaien van de gashendel.De Duke die wij een paar dagen in leen hadden, vertoonde wel één nadeel : hij trilde als de ziekte, ondanks de aanwezigheid van een balansas die precies bedoeld is om trillingen te elimineren. Een tochtje op de autoweg bij een toerental van 6000 was een onaangename ervaring. Op secundaire wegen hadden we daar minder last van, omdat de motor dan niet constant op één bepaald toerental draaide. Achteraf bleek dat het deksel van de luchtfilter niet helemaal paste en het brandstofmengsel te rijk was. Na de nodige aanpassingen waren de problemen de wereld uit.AD VAN POPPEL KTM Duke 620-E Een heel aparte machine, ontworpen om als een motorcrosser te rijden op gebaande wegen.